Het SER-koor in betere tijden.

Doek dreigt te vallen voor SER-koor

RIDDERKERK - Er lijkt na 33 jaar een einde te komen aan het Ridderkerkse SER-koor. Het bestuur ziet in de huidige omstandigheden geen mogelijkheden om straks de draad weer op te kunnen pakken. “We kampten al met vergrijzing en corona heeft nu het laatste duwtje gegeven. Er komen al twee jaar geen leden meer bij, terwijl er nu wel veel leden hebben bedankt” zegt voorzitter Henk Zuidgeest.

Het laatste woord over het voortbestaan van het koor is deze maand formeel aan de leden. Omdat ook een ledenvergadering door de coronamaatregelen niet gehouden, kunnen de koorleden hun mening digitaal geven. De voorzitter acht de kans niet groot dat dit nog tot een doorstart zal leiden.

Weg uit aula

“De koorbezetting is niet het enige probleem. We moeten ook weg uit de aula van het Gemini College en we hebben nog geen vervangende oefenruimte gevonden.”

Daarbij komt dat de huidige dirigent er niet voor voelt om met een klein dameskoor door te gaan. “Het vinden van voldoende mannenstemmen is voor het SER-koor al jaren een probleem. Zoals we er nu voorstaan kunnen we absoluut niet meer de kwaliteit brengen die passen bij onze ambities” aldus Zuidgeest.

Musical- en operetterepertoire

Het SER-koor werd in 1987 gestart onder de vleugels van de Stichting Evenementen Ridderkerk. Vijf jaar later werd het een zelfstandige vereniging die wel de naam SER-koor aanhield. Dit eerste algemeen gemengd koor van Ridderkerk wist zich te onderscheiden door te kiezen voor musical- en operetterepertoire en populaire operastukken.

Het bestuur hoopt niet dat er met stille trom gestopt moet worden: “Als het weer kan willen we iedereen toch nog wel een keer bij elkaar brengen.”