Het gezin van Ahmed en Sylvia begon steeds meer te kosten.
ingezonden

Morgen wordt alles beter….?

RIDDERKERK - Ahmed (26) is gelukkig getrouwd met Sylvia (23). Ze hebben 2 kinderen. 1 dochtertje van 2 en een zoontje van 1. Ahmed is fulltime pakketbezorger. Sylvia werkt(parttime) in de thuiszorg. Ahmed werkt hard en veel. Daardoor komt er per maand redelijk best wel wat binnen. Sylvia doet de boodschappen en merkt dat het gezinnetje steeds meer gaat kosten. Luiers, voeding. Het komt iedere week terug. Onlangs stond ze in de winkel en weigerde de pinpas…. Onvoldoende saldo en het duurt nog 8 dagen voor er geld binnenkomt….

Snel boekt ze de huur even terug op de rekening…. heeft ze tenminste weer even geld en? De huur betaalt ze later wel…als het geld binnenkomt…. Over 8 dagen. Ze zegt niks tegen Ahmed, want die werkt al zo hard enneh…Sylvia winkelt zo graag. Kinderen hebben toch wel een hoop nodig…denkt ze….

Eerste deurwaarder

Zo ontstaan er sluipende wijs schulden. Want als het geld binnenkomt…zijn er weer andere dingen die betaald moeten worden en de kinderen hebben heel nodig jasjes nodig… Ahmed werkt en Sylvia wordt steeds stiller. Durft Ahmed niet te vertellen dat ze vandaag de eerste deurwaarder aan de deur heeft gehad. De eerste brieven heeft zij weggegooid. Morgen wordt het immers beter?? Volgende week kan ze het wel betalen??

Er ligt een brief in de brievenbus waarin een loonbeslag wordt aangekondigd. Sylvia raakt in paniek. Belt de gemeente voor hulp. De gemeente verwijst haar door naar SchuldHulpMaatje Ridderkerk. Sylvia heeft inmiddels ook met Ahmed gesproken.

Weer perspectief

De relatie staat fors onder druk. Ahmed is verdrietig omdat Sylvia hem niet eerder in vertrouwen heeft genomen en Sylvia voelt zich schuldig en maakt zich zorgen. Ook voor de kinderen. Er zijn ca. € 8.500, -- aan schulden en achterstanden.

Samen met een SchuldHulpMaatje komt er inzicht en wordt besloten om het gezin aan te melden bij de gemeentelijke SchuldHulpVerlening. Niet leuk, maar Ahmed en Sylvia zijn (achteraf) heel blij dat zij die stap toch hebben durven zetten. Er is rust en er komt ook weer perspectief…. Zij hoeven niets meer te verbergen. Zij gaan ook met het wijkteam in overleg om verdere relatieproblemen te voorkomen.

Wil ook hulp? www.shmridderkerk.nl