Wilhelmina Douglas Hawley geschilderd door haar Canadese vriendin Laura Muntz, Parijs, ca. 1897.

Voorstelling over “Dromen van Rijsoord” met storyteller

RIDDERKERK - Op zaterdag en zondag 29 en 30 mei speelt actrice en storyteller Caja van der Poel in het voormalige schildersdorp Rijsoord de doorlopende locatievoorstelling “Dromen van Rijsoord”. Zij brengt met haar optreden de kunstenares Wilhelmina Douglas Hawley (1860-1958) tot leven.

Buiten in de voortuin van het voormalige woonhuis Douglas Hawley in Rijsoord zal de actrice mijmeren over haar opwindende kunstenaarsleven in New York en Parijs, haar vriendschap met Oscar Wilde en James McNeill Whistler en terugblikken op haar beslissing om voorgoed in het kunstenaarsdorp Rijsoord te blijven wonen door haar huwelijk met Rijsoordenaar Bastiaan de Koning in 1900.

Kunstroute Ridderkerk

“Dromen van Rijsoord” is ook de titel van het boek dat door Alexandra Gaba van Dongen geschreven werd over het leven van Wilhelmina Douglas Hawley.

De voorstelling “Dromen van Rijsoord vindt plaats in het kader van de jaarlijkse Kunstroute Ridderkerk. De optredens zijn op zaterdag en zondag 29 en 30 mei tussen 14.00 en 16.00 uur in de voortuin van Rijksstraatweg 66. Er kunnen maximaal 10 personen tegelijkertijd toelaten worden in de voortuin. Reserveren is niet nodig.

Voor deze gratis voorstelling zijn de organisatoren veel dank verschuldigd aan de gemeente Ridderkerk en aan Margriet Schuil van de B&B Wilhelmina’s Cottage: www.wilhelminascottage.nl.