Wethouder Peter Meij sprak de bewoners bij de officiële opening toe.

Bewoners Lagendijk blij met stenen fietsstraat

RIDDERKERK - Fietsstraten worden normaliter uitgevoerd met rood asfalt. Zo niet op de Lagendijk in Ridderkerk, waar vorige week een met klinkers gerealiseerde fietsstraat werd geopend.

De gemeente kwam tot deze oplossing in nauw overleg met bewoners, die het moderne asfalt niet vonden passen bij het historische beeld van de dijk. Er staan op dit gedeelte van de Lagendijk (tussen de Burg. de Zeeuwstraat en Frans Halsstraat) veel panden met een monumentenstatus.

Extra groen

De eigenaren vonden de moderne plannen van de gemeente daar niet bij passen. Daarbij vreesden ze dat asfalt op de dijk tot hogere snelheden zou leiden. Wethouder Peter Meij toonde zich gevoelig voor de argumenten.

“We moeten zuinig zijn op de cultuur-historische waarde” vond ook de gemeentebestuurder. Het compromis resulteerde in een fietsstraat met strak gelegde klinkers met links en rechts een smalle grijze klinkerstrook. Bovendien werd er op dit dijkgedeelte ruimte gevonden om op twee plekken extra groen toe te voegen. Veel dijkbewoners, die tevreden zijn over het resultaat, waren bij de officiële opening.

Idee dijkbeeld

Ook Jan Laverman van de Fietsersbond Rotterdam + Regio kan zich vinden in het resultaat. “Natuurlijk zie ik een fietsstraat liever met asfalt, maar stenen passen hier beter bij het dijkbeeld. De grijze stroken aan de zijkant zijn smal genoeg om fietsers te verleiden om verder van de stoep te rijden. Dat maakt dat automobilisten zich moeten aanpassen.”

De bewoners hebben nog een idee voor het dijkbeeld aangedragen. Bij de vervanging van de lantaarns zouden er klassieke armaturen terug kunnen komen, “maar dan wel met led-verlichting”.