De huidige versie van Ruby R. Kamerbeek bij de Paradise Bar.

Verhalenhuis met verzameling van jazzkapper

RIDDERKERK/ROTTERDAM - Als opvolgers van kapper Van der Valk gaven Ruby R. Kamerbeek en zijn echtgenote Conny schwung aan de kapsalon aan de Dr. Colijnstraat in Ridderkerk. De ‘jazzkapper van de Kaap’ kleedde de kapperszaak aan met jazzfoto’s, affiches en eigen tekeningen van jazzgrootheden. Iedere klant die het wilde horen kon hij deelgenoot maken van de wilde (jazz)jaren van Katendrecht. Nu komen die verhalen tot leven met de tentoonstelling “Showtime” in Verhalenhuis Belvédère.

Voor zijn Ridderkerkse jaren had Ruby zijn art- en jazzkapsalon aan de Atjehstraat, waar hij naast pruiken alles verzamelde wat te maken had met jazz in de stad. De kapper, zelf ook jazzmuzikant, combineerde vele jaren het knipwerk met de rol van programmeur van jazzclub B14 en Williams Paradise Bar.

Hij wist veel internationaal bekende jazzmuzikanten naar Rotterdam te halen, waaronder Art Blakey, Ben Webster, Johnny Griffin en Eric Dolphy. Van laatstgenoemde was de kapper in 1964 de chauffeur tijdens diens tournee door Nederland. De Amerikaan stuurde nadien een bedankbriefje naar zijn Nederlandse promotor Paul Karting met warme groeten voor Ruby “and his movie star wife”.

Verhuizing

De nu 83- en 80-jarige Ruby en Conny bewaarden de posters en foto’s van optredens en bouwden zo in bijna zestig jaar een unieke verzameling Rotterdamse jazzmemorabilia op. Vorig jaar moest dit allemaal uit hun huis in Vreewijk voor renovatie door de woningstichting.

Het tijdelijk verhuizen van hun verzameling plakboeken, platen, cd’s en alle ingelijste pronkstukken viel het paar zwaar. Ze kregen onverwachts hulp van Linda Malherbe van het Verhalenhuis, die er direct een tentoonstelling in zag. “Dit huis is een museum op zich. Het vertelt het verhaal van de stad. We hebben geholpen met de verhuizing en de mooiste stukken zijn nu voor iedereen te zien” vertelt ze.

Prachtig podium

Ruby R. en Conny vinden het een prachtig podium. “Dat we dit nog mogen beleven. Wij vonden al dat de historie van jazz op de Kaap niet verloren mag gaan. Hopelijk zijn dat er na deze tentoonstelling veel meer” aldus de voormalige kapper.

De expositie ‘Showtime’ toont affiches, foto’s, tekeningen, aquarellen en verhalen uit de privéverzameling. Bezoekers krijgen een kijkje in hun ‘jazzy home’, van de voordeur tot in de slaapkamer en via de keuken tot aan de zolder, langs persoonlijke verzamelingen en archieven. Een bijzondere wand is een levensgrote foto van een jonge Ruby voor de vermaarde Paradise Bar.

Particuliere bruiklenen

“De tentoonstelling is een persoonlijke vertelling over leven en ondernemen op Katendrecht en jazz in Rotterdam, in de jaren 50 tot 90” vat Malherbe de bonte verzameling samen. Het Verhalenhuis heeft het geheel gecombineerd met werken van de kunstenaar (en buurman) Dolf Henkes uit de Rijkscollectie, aangevuld met enkele particuliere bruiklenen.

De tentoonstelling bij Belvédère staat al sinds december te wachten op het publiek. Op 8 juni mogen de deuren eindelijk open en zal de tentoonstelling te zien zijn tot 9 september. Voor meer informatie: www.belvedererotterdam.nl.

Ruby en Conny bij het gezicht van hun vroegere salon.