Ridderkerks Symfonieorkest week voor de repetitie uit naar de Sint Joriskerk.

Ridderkerks Symfonieorkest hervat repetities na coronastop

RIDDERKERK - Zaterdagochtend 5 juni was het zover: Net als andere cultuur- en sportclubs mocht het Ridderkerks Symfonieorkest na een lange tijd eindelijk weer gezamenlijk repeteren. Het orkest kwam eerst nog voor een uitdaging te staan qua repetitieruimte, aangezien enkele dagen tevoren bleek dat de vaste repetitieruimte in middelbare school het Gemini College niet beschikbaar was. Gelukkig werd een alternatief gevonden in de St. Joriskerk.

Het was voor de orkestleden best wat onwennig om weer samen te komen, na die lange tijd. In de tussenliggende maanden heeft het orkest met online bijeenkomsten de verbinding met elkaar gezocht. Er was daarbij aandacht voor het ontwikkelen van de muziekkennis door middel van interessante ‘colleges’ van de dirigent Jean-Pierre Gabriëls, maar ook draaide het voor een deel om de gezelligheid en het sociale contact en was er vaak een spelelement door middel van een quiz.

Het samenspelen ging bij deze eerste repetitie eigenlijk verrassend goed. Van veel leden straalde het enthousiasme na afloop van de gezichten. Her en der werden opmerkingen gehoord als: “heerlijk weer samen spelen”, “was wel weer gaaf”,”klonk toch wel fijn na zo lange tijd” en “wat heb ik dit gemist!”.

Nog geen concertdata

Op de lessenaars staan voor de komende tijd de Hebriden van Mendelsohn, De 8e symfonie ‘Die Unvollendete’ van Schubert en de ouverture van ‘De gelukkige slaven’ van componist Arriaga, ook wel de Spaanse Mozart genoemd.
Ook tijd voor het orkest om weer eens de balans op te maken.

Na dit ‘verloren jaar’ is de bezetting gelukkig goed behouden. Bij de blazerssecties is het orkest nagenoeg compleet, op de koperblazers na. Bij de strijkerssecties is aanvulling van ervaren violisten, altviolisten en cellisten wel van harte welkom!

Er zijn helaas nog geen concrete data voor een concert, al krijgen de plannen wel steeds meer vorm. Hopelijk lukt het om een najaarsconcert te plannen en ook voor daarna is het orkest in voorbereiding voor een mooi kerstprogramma samen met een koor.

Repetitieruimte gezocht

Voor de korte termijn (vanaf augustus 2021) is het orkest wel hard op zoek naar een geschikte locatie om te huren om wekelijks op zaterdagochtend te repeteren.

Voorwaarde is met name dat er, naast een ruimte waar een orkest kan muziek maken met een goede akoestiek, ook een opbergruimte bij is voor opslag van enkele instrumenten, muziekstandaards en andere benodigdheden. Het orkest houdt zich warm aanbevolen wanneer iemand zo’n ruimte ter beschikking heeft.