Wethouder Japenga onthulde de sensor op het Koningsplein.
Wethouder Japenga onthulde de sensor op het Koningsplein. Foto: Jos Wesdijk

Sensoren meten luchtkwaliteit in Ridderkerk met Caeli-app

RIDDERKERK - Wilt u weten hoe het met de luchtkwaliteit is gesteld in Ridderkerk? Installeer dan nu de gratis app Caeli op uw telefoon. Ridderkerk meet op diverse plekken de luchtkwaliteit.

Wethouder Marten Japenga onthulde onlangs een van de sensoren op het Koningsplein. Inwoners kunnen de gratis app Caeli op hun Android of iOS smarttelefoon installeren. Via deze app kunnen ze zien hoe het met de luchtkwaliteit gesteld is. De app geeft ook aan welke stoffen de luchtvervuiling op dat moment veroorzaken.

De sensoren zijn te vinden aan het Koningsplein, de Hogeweg (naast het DCMR meetstation), in het Oosterpark, in de Donckse velden, aan de Industrieweg en aan de Rotterdamseweg bij het Maximacollege. Zo wordt het effect op de natuur en het effect van de industrie en wegverkeer gemeten. Daarnaast zijn er twee mobiele sensoren die op auto’s van de gemeente zijn geplaatst. De app en de sensoren zijn ontwikkeld door een Franse startup, Atmotrack.