Oplichting door buurtapp ‘Nextdoor’: persoonlijke gegevens gebruikt voor promotiedoeleinden

RIDDERKERK - In Ridderkerk-West zijn afgelopen week brieven verspreid met de uitnodiging om zich aan te sluiten bij de gratis buurtapp Nextdoor. Deze brief belooft dat er binnen deze (besloten) app op een betrouwbare manier informatie onder buurtbewoners kan worden uitgewisseld.

Bij dat betrouwbare moeten grote vraagtekens worden gezet. Nextdoor is de afgelopen jaren regelmatig in opspraak geweest vanwege identiteitsfraude. Wie zich inschrijft, verstrekt volgens de voorwaarden van het bedrijf ook allerlei persoonlijke gegevens, van naam, adres en telefoonnummer tot aan profielfoto toe.

‘Pepa Pa’

Volgens het tv-programma Opgelicht geven mensen die de app hebben gedownload toestemming hun persoonlijke gegevens te gebruiken voor promotionele doeleinden. Tot aan het posten van berichten uit naam van de gebruiker toe, die daar dus geen weet van heeft.

De Bewonersvereniging Prunusplantsoen had snel door dat er sprake is van oplichting. De brief is ondertekend door ‘Pepa Pa’, die aan het Prunusplantsoen zou wonen. De afzender, die geen huisnummer vermeldde, is in de flats onbekend. “Wij hebben vastgesteld dat het hier om oplichting gaat. Dus ons advies aan iedereen is om op geen enkele manier op deze brief te reageren” was de waarschuwing die direct uitging.