Kinderburgemeester Maylin Ouwens met burgemeester Anny Attema en wethouder Marten Japenga Foto: Jos Wesdijk

Kinderburgemeester Maylin mag nog jaartje door

RIDDERKERK - Maylin Ouwens, de eerste kinderburgemeester van Ridderkerk, blijft nog een jaar in functie. Ze heeft - na overleg met haar ouders - positief geantwoord op het verzoek van het college om tot aan de zomer van 2022 haar ambt te blijven vervullen. Volgend jaar wordt weer een nieuwe kinderburgemeester gekozen uit leerlingen van groep acht van de Ridderkerkse basisscholen.

Dat Maylin (12) nog een jaartje blijft, heeft alles te maken met de coronamaatregelen. Veel activiteiten waarbij ze een rol had kunnen spelen, zijn niet doorgegaan. Dat is jammer, want daardoor kwam het kinderburgemeesterschap niet helemaal tot zijn recht. Nu de maatregelen worden versoepeld en er steeds meer mogelijk is, krijgt Maylin alsnog de kans kinderburgemeester te zijn onder meer normale omstandigheden.

Jaar verder

“Corona was een bijzondere tijd en dat vraagt om deze bijzondere, eenmalige oplossing’’ zegt wethouder Marten Japenga. “We gaan graag nog een jaar verder met Maylin, want ze vervult haar functie uitstekend.’’

Maylin zwaait deze zomer af als leerling van basisschool De Botter en begint na de zomer op het vwo aan het Farel College. Haar werkzaamheden als kinderburgemeester worden aangepast aan haar schoolrooster. Maylin Ouwens werd vorig jaar gekozen uit de kandidaten die zich voor dit ambt hadden aangemeld. Met de kinderburgemeester wil de gemeente kinderen t/m 12 jaar een duidelijke stem geven en hen laten kennismaken met de gemeente. De kinderburgemeester heeft ceremoniële taken en is ambassadeur voor kinderzaken.