Marchel Eichhorn, Hans van der Graaff  en Arianne Ripmeester staan achter gedupeerde ouders
Marchel Eichhorn, Hans van der Graaff en Arianne Ripmeester staan achter gedupeerde ouders

Start van Meldpunt Kindertoeslagenaffaire voor BAR-ouders

RIDDERKERK - Samen met enkele gedupeerde ouders is het PvdA-Ombudsteam voor de BAR-gemeenten een Meldpunt Kindertoeslagenaffaire gestart. Zij hopen hiermee meer ouders te bereiken. “Wij willen kennis en deskundigheid samen brengen. Iedereen heeft als het goed is een eigen aanspreekpunt in de BAR organisatie, maar er ontbreekt een overkoepelend contactpunt” aldus de leden van het Ombudsteam.

In Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard zijn ± 1100 ouders en kinderen door de toeslagenaffaire gedupeerd. Veel ouders van de kindertoeslagenverdriet weten nog niet waar zij aan toe zijn.

“Ieder heeft z’n eigen verhaal en valt onder verschillende regelingen. Sommigen hebben al veel van de onterechte schuld afbetaald, anderen nauwelijks. Er is nog veel stress. Wat opvalt is dat het best ingewikkeld is om alles op een rijtje te zetten en helder te krijgen onder welke regeling men valt. En wat dan de mogelijkheden zijn” stellen de initiatiefnemers van het meldpunt.

Onduidelijkheid overheerst

Op 11 november 2019 bezocht een groep gedupeerden de belastingdienst in Rotterdam. Het kabinet, de Tweede Kamer en de Belastingdienst beloofden een ieder dit zo snel mogelijk op individuele wijze te gaan oplossen. “Snelheid en maatwerk, maar anderhalf jaar later wachten nog veel ouders op een oplossing.

De onduidelijkheid overheerst. Ook gemeenten hebben hierin een belangrijke taak” weten de raadsleden Arianne Ripmeester (Ridderkerk), Marchel Eichhorn (Barendrecht) en Hans van der Graaff (Alblasserwaard). Zij concluderen dat lang niet alle gedupeerde ouders contact met de gemeente hebben gezocht.

Oproep

“Daarom doen we een oproep aan inwoners die gedupeerd zijn in de kindertoeslag affaire om zich bij ons aan te sluiten. Met een aantal gedupeerde ouders uit Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard, raadsleden en het PvdA-Ombudsteam steunen we elkaar en delen ervaringen en kennis. Wij zijn verbonden met andere groepen ouders zoals Rotterdam en landelijk. En zoeken mee naar de beste weg voor elke inwoner!”

Wellicht gaat dit over u of kent u mensen die in deze situatie verkeren. Laat niet na om dit bij het Meldpunt Kindertoeslagenaffaire te laten weten. Aanmelden kan via: SamensterkBAR@toeslagensterren.nl. Via dit mailadres kan men ook om meer informatie vragen.