Een recente luchtfoto van Nieuw Reijerwaard
Een recente luchtfoto van Nieuw Reijerwaard Foto: Jan Kok

BOA’s en verkeersregelaars op Nieuw Reijerwaard voor foutgeparkeerde vrachtwagens

RIDDERKERK - De komende tijd zet de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) verkeersregelaars en boa’s in. Zij surveilleren op Nieuw Reijerwaard en aangrenzende bedrijfsterreinen en hebben de bevoegdheid chauffeurs weg te sturen van plekken waar zij niet (langdurig) mogen parkeren.

Ook zijn er plannen om een tekstkar te plaatsen die duidelijk maakt dat vrachtwagens hier niet langdurig stil mogen staan of overnachten. “Hiermee geven we de foutparkerende vrachtwagenchauffeurs duidelijk het signaal dat ze hier niet welkom zijn. Ze kunnen prima terecht op een van de vele vrachtwagenparkeerplaatsen in de regio die wel de juiste voorzieningen hebben om langparkeerders welkom te heten” stelt Henk van Os, vice-voorzitter van de GRNR en wethouder van Ridderkerk.

Leefbaarheid

De medewerkers van de bedrijven én de omwonenden van het gebied mogen volgens Van Os zo min mogelijk ongemak ervaren. “Wij weten dat een bedrijventerrein voor omwonenden tot overlast kan leiden, door verkeer, geluid en veranderingen. Bij de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard doen we er alles aan om de leefbaarheid goed in de gaten te houden.”

De wethouder en de GRNR zijn blij dat buurtbewoners zich welkom voelen hun opmerkingen aan te geven. “Zo kregen we onlangs een brief van een omwonende waarin ze ons wees op langdurig geparkeerde vrachtwagens waar dat niet mag en het hieraan gerelateerde rondslingerend zwerfafval. Dit pakken we natuurlijk op!”

Verkeersbesluit

Voor het langduriger parkeren van vrachtwagens die op Nieuw Reijerwaard moeten zijn voor laden en lossen wordt na de zomer een speciale truckparking aangelegd. Om de huidige overlast tegen te gaan gaat de gemeente een parkeerverbodzone instellen.

Zodra een verkeersbesluit is genomen kan de gemeente hierop handhaven en krijgen foutparkerende chauffeurs een boete. Hiervoor moeten nog enkele formaliteiten worden afgehandeld. Naar verwachting is hierover binnen drie maanden meer duidelijk.