Na het zomerreces worden er geen of nauwelijks nog beslissingen genomen en komt de kleurrijke verkiezingskaravaan in Ridderkerk weer op gang.

Participatieproces Oosterpark is mislukt

INGEZONDEN

Uit de resultaten van de gemeentelijke enquête blijkt dat een evenwichtige keuze voor het Oosterpark niet zo ingewikkeld is. De geënquêteerden zeggen namelijk dat: 73,9% niet meer water wil en 70,3% meer groen wil.

Aan deze enquête deden maar liefst 1200 Ridderkerkers mee. Waarom wordt dan toch het resultaat van deze enquête genegeerd? Dat is niet uit leggen aan de samenleving en zeker niet respectvol naar de deelnemers van de enquête. Het wankele vertrouwen tussen lokaal bestuur en de burger krijgt opnieuw een flinke knauw.

Publieke opinie

Als wij om ons heen bij bewoners en parkgebruikers navraag doen, dan overheersen woorden als belediging, irritatie en moedeloosheid. Juist daarom blijft het de gemoederen bezighouden. Op deze wijze wordt de burger zeker niet dichter bij de politiek gebracht en met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, 16 maart 2022, zouden wij als bestuurders ons toch eens achter de oren krabben.

8000 m2 water

We wonen al in een waterdelta, rivier de Noord langs de Gorzen en watergetijdegebied Crezeepolder aan de ene kant, de Waal en het waterrijke Waalbos aan de andere kant van de gemeente. Er zijn ook geen extreem droge en of drassige zones in het Oosterpark en dat wijst erop dat de waterloop prima op orde is. De bestaande watergangen moeten we respecteren en alleen de oevers natuurvriendelijk inrichten moet voldoende zijn.

En in plaats van een extra waterplas en een rietput hebben bewoners liever een rustweide met diverse picknicktafels, speelattributen en eventueel wat kunstuitingen van lokale kunstenaars.

Een rietput van 300 m2 heeft geen enkele toegevoegde waarde. Er moet 8000 m2 gezond bos voor verdwijnen en als gevolg daarvan neemt de geluidsbelasting ten noorden van de rietput toe. Beide consequenties zijn ongewenst. Daarnaast is het potentieel ook een broedplaats voor muggen en bewoners zijn hier bevreesd voor. De rietput laten vervallen is de beste optie of anders deze situeren elders in het park, ver weg van de woonwijk.

Degradatie Essenlaantje

Met de huidige plannen voor de verplaatsing van het Honkbalveld wordt het Essenlaantje wreed geamputeerd. Er verdwijnt ongeveer één derde deel van het huidige laantje en het sluit alleen nog via een omweg aan op andere paden in het park. Het blijft ook geen fietspad meer.

Het pittoreske laantje wordt hiermee ernstig geweld aan gedaan. Er is een oplossing door het honkbalveld anders te situeren zodat de huidige fiets- en wandelroute via het pittoreske Essenlaantje behouden blijft en een tweedeling van het park tot een minimum beperkt blijft. Tot nog toe hebben we de ontwerpers er nog niet van kunnen overtuigen om deze oplossing te kiezen. Men volhardt in het eigen plan!!

Ook onze gezondheid staat op het spel. Het kappen van veel volgroeide bomen en vervangen door jonge nieuwe aanplant vermindert het vermogen van het Oosterpark om de fijnstof van A15 en A16 uit de lucht te filteren. Vooral door de overheersend zuidelijke winden hebben de bewoners van Drievliet hier veel last van. Dat bleek ook al uit de enquête die 3VO.Biotoop begin 2019 heeft gehouden.

Lokaal bestuur

Het lokale bestuur is onvermurwbaar met vooringenomen standpunten en laat geen ruimte voor een democratisch proces van macht en tegenmacht. Er is een uitgebreid participatietraject geweest, maar er is vrijwel niets gedaan met de suggesties van de deelnemers. Ja, enkele bespottelijke veranderingen zijn teruggedraaid, maar dat is alles. Het lijkt erop dat men doof is voor goede argumenten om het plan op nog enkele punten aan te passen.

Maar het hoeft nog niet te laat te zijn om het college te laten inzien dat een evenwichtige keuze nog tot de mogelijkheden behoort. Toekomstbestendig betekent meer groen, minder water en behoud van de groene longfunctie van het Oosterpark, dat is pas diversiteit!

En dat houdt eveneens in dat bomen die in het park gekapt moeten worden gecompenseerd worden in het park en niet elders in de gemeente, immers wortels van struiken en bomen houden het water vast, terwijl ondiep en open water, het water snel laat verdampen. En het groen hebben we hard nodig voor de bestrijding van fijnstof

Bezorgdheid duidelijk maken

De bestemmingsplanwijziging voor het Oosterpark ligt al vanaf 4 juni jongstleden ter inzage. Vanwege de vele reacties van omwonenden, parkgebruikers en het resultaat van de enquête stellen wij vast dat heel veel bewoners het over het algemeen niet eens zijn met het huidige collegevoorstel. Als burger heeft u het recht om uw zienswijze en bezorgdheid op deze maatregelen aan het gemeentebestuur duidelijk te maken. Neem alsjeblieft even de tijd en moeite om uw zienswijze aan het papier toe te vertrouwen of bezwaar te maken tegen het bestemmingsplan.

Voor dat laatste heeft u nog tot 15 juli de tijd. Samen kunnen wij één grote vuist maken en kunnen we de raadsleden overtuigen dat zij het college moeten bewegen hun plannen aan te passen. Durft u niet? Zet uzelf daar dan nu even overheen, wij hebben uw steun hard nodig, want dit gaat over onze directe woon-, leefomgeving en de toekomst van het Oosterpark.

Namens 3VO.Biotoop,
Jan Rijsdijk