Joke van Vliet: "Op Funda staat Ridderkerk in de top 10 van zoekgebieden"

Makelaar Joke over de woningbouw: ‘We moeten goedkoper bouwen’

RIDDERKERK - De druk op de woningmarkt kan verlicht worden met lagere grondprijzen. Volgens de Ridderkerkse makelaar Joke van Vliet is dat het middel om meer mensen aan een betaalbare koopwoning te helpen. “Commerciële projectontwikkelaars zullen die stap niet zetten. De vraag is of de gemeente daar wel toe bereid is. Met tijdelijke woningen of tiny houses kan er ook wat lucht komen.”

Een grote groep vist nu voor de koopwoningen achter het net. “Op Funda staat Ridderkerk nu in de top tien van zoekgebieden. Voorheen kwam de concurrentie voor Ridderkerkse woningzoekenden alleen uit omliggende gemeenten. Nu zie je dat ook mensen uit Schiedam en Vlaardingen zich focussen op Ridderkerk en omgeving” constateert Joke van Vliet.

Prijzen opdrijven

Het gevolg is dat er veel meer gegadigden per woning zijn. “Voor een goed uitziende eengezinswoningen melden zich gemiddeld dertig potentiële kopers. Regelmatig zijn het er meer dan veertig. Die kun je niet allemaal uitnodigen voor een bezichtiging” stelt de makelaar. Die grote belangstelling heeft ook een prijsopdrijvend effect. Joke van Vliet vindt het zorgelijk dat er nu soms grof overboden wordt voor huizen die dat geld niet waard zijn.

“Onlangs had ik in IJsselmonde een flatje dat getaxeerd was op 160.000 euro. Dat is uiteindelijk verkocht voor 215.000 euro. Je hoort soms dat makelaars de prijzen opdrijven, maar het zijn de mensen zelf die veel te hoog inzetten om die woning maar te hebben. Er zijn zelfs lieden die telefonisch willen bieden zonder het huis zelfs maar te hebben gezien. Dat is een volstrekt verkeerde ontwikkeling.”

Senioren

De makelaar van Atrium merkt op dat dit speelt voor met name de rijtjeswoningen en goedkopere appartementen. Bij appartementen boven de vier ton is dat hijgerige koopgedrag er niet. “Dat is niet omdat deze woningen te duur zijn, maar belangstellenden denken er langer over na. Het zijn vooral senioren die een koopwoning achterlaten die een mooi appartement overwegen. Het achterlaten van hun huis met een mooie tuin en een vaak lange familiegeschiedenis is dan emotioneel. Dat is soms een reden om de stap uiteindelijk niet te zetten” leert de ervaring.

Jongeren die uit zijn op een goedkopere woning voelen de concurrentie van woningzoekenden uit de regio. Joke van Vliet oppert daarom om specifiek voor Ridderkerkse starters te gaan bouwen op goedkopere grond: “Met een anti-speculatiebeding kun je dan voorkomen dat die huizen weer snel voor grof geld verkocht worden.”

Het ombouwen van kantoren kan ook meer woningen opleveren. Door het duurder worden van materialen is dit volgens de makelaar wel een grotere uitdaging geworden. “Met het ombouwen van twee kantoorpanden aan de Kastanjelaan is aangetoond dat dit mooie woningen kan opleveren. Verzuimd is om daar een vervolg aan te geven op andere plekken.”