Pieter Dijksman overleed op 25 mei jl. op 49-jarige leeftijd
Pieter Dijksman overleed op 25 mei jl. op 49-jarige leeftijd Foto:

Kerk houdt herdenkingsconcert voor overlijden Pieter Dijksman

DORDRECHT - Op vrijdag 3 september organiseert de Stichting Behoud Augustijnenkerk een concert ter nagedachtenis aan Pieter Dijksman, die 25 mei jongstleden op 49-jarige leeftijd overleed.

Pieter was een bevlogen en veelzijdig mens die zich naast een baan in de logistiek actief was als musicus, opnametechnicus en fotograaf. Hij werd al op jonge leeftijd geboeid door de orgelklanken van o.a. Piet van Egmond en Klaas Jan Mulder, wat resulteerde in orgellessen van mevrouw den Hoedt en Leo Lommers te Zwijndrecht.

Hierna was Jan van Westenbrugge in Wateringen zijn leermeester. Aansluitend volgde hij lessen bij Rien Donkersloot en Gerben Mourik. Pieter is in verschillende kerken actief geweest als kerkorganist. De laatste jaren was hij verbonden aan de Dorpskerk te H.I.Ambacht en de Levensbron te Ridderkerk.

Herdenkingsconcert

Ook had hij als dirigent verschillende koren onder zijn hoede, waaronder het door hem zelf opgerichte vocaal ensemble Credo. Toen vorig jaar vanwege de coronapandemie de orgelconcerten niet door konden gaan maakte hij videoregistraties van een tiental concerten die nog steeds op YouTube terug te zien zijn.

De Stichting Behoud Augustijnenkerk besloot om in samenwerking met organist Johan den Hoedt, een persoonlijke vriend van Pieter, een herdenkingsconcert te organiseren, waaraan organisten Gerben Mourik, Johan den Hoedt en André de Jager, fluitiste Jeanette Jelier-den Hoedt, trompettist Wilco Offermans en het vocaal ensemble Credo zullen bijdragen. Het concert vindt plaats in de Augustijnenkerk aan de Voorstraat te Dordrecht en begint om 20.00 uur.