Heiko Mulder bezorgt al 24 jaar maaltijden bij ouderen

Heiko brengt vrijwillig maaltijden rond: een dankbare rol

RIDDERKERK - Al bijna 25 jaar brengt Heiko Mulder (76) als vrijwilliger maaltijden aan de deur in Ridderkerk. Jarenlang deed hij dit twee keer per week. “Nu heb ik een wijkje voor een keer per week. Maar ik doe het nog steeds met heel veel plezier” zegt hij over dit liefdewerk.

Na een loopbaan in de continudienst bij Shell mocht Heiko Mulder in 1979 stoppen met werken. Met ineens zeeën vrije tijd wilde hij niet in een zwart gat vallen. Toen hij zich oriënteerde op vrijwilligerswerk kwam hij in contact met de toenmalige Stichting Welzijn Ouderen Ridderkerk (SWOR), die maaltijdrijders zocht voor wat toen nog “Tafeltje Dekje” werd genoemd.

“Nu wordt het allemaal geregeld door Riederborgh, waar ook de maaltijden in de keuken worden bereid” vertelt Mulder, die meeging in verschillende organisatorische veranderingen: “Sterk verbeterd zijn zonder meer de verpakkingen. Toen het sealen nog nieuw was, werkte dat nog niet zo perfect. Als je dan over een verkeersdrempel reed liep de soep door je wagen. Nu kun je er bij wijze van spreken mee stuiteren.”

Dankbaar werk

Heiko ervaart het brengen van maaltijden naar mensen die zelf niet kunnen koken als mooi en dankbaar werk. “Veel mensen waar ik bij bezorg hebben niet veel sociale contacten. Naast de thuiszorg ben ik vaak de enige die bij ze aanbelt. Naar even dat praatje wordt dan echt uitgekeken” is de ervaring van de bezorger.

Een rondje met zo’n 20 maaltijden kost Mulder doorgaans rond de twee uur. Deze vrijwilligersritjes worden met de eigen auto gedaan. “Autorijden ben ik wel gewend. Ik heb ook vele jaren voor de jeugd van Feyenoord mogen rijden” vertelt de van origine Zwollenaar. Na zijn verhuizing naar Ridderkerk (voor de Shell) haalde hij als voetballer het eerste elftal van RVVH, waarna hij ook als vrijwilliger voor de club actief was. Hij coachte de jeugd en bezorgde het clubblad.

Leuke contacten

Volgens de maaltijdrijder is een rol van vrijwilliger ook belangrijk voor de eigen contacten. Hij vind het daarom jammer dat er in deze periode van corona amper contact is met de andere bezorgers. “Een gezamenlijk samenzijn hebben we al anderhalf jaar niet gehad. Dat is jammer, want er zijn dit jaar bezorgers gestart die ik niet eens ken. Ik kijk ernaar uit dat we samen een kopje koffie kunnen drinken.”

Dit is een artikel in het kader van het Nationaal Jaar Vrijwilligers Inzet en de campagne “Mensen maken Nederland”. In Ridderkerk wordt aan deze campagne meegedaan door het Vrijwilligerssteunpunt van Facet met het motto “Mensen met Ridderkerk”. Voor meer informatie over de vele mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in Ridderkerk: https://facetridderkerk.nl/vrijwilligerssteunpunt