Partij 18PLUS polst behoefte koopzondag

RIDDERKERK - Vanaf deze week is er op de webpagina van Partij 18PLUS een online enquête te vinden waar inwoners aan kunnen geven of zij behoefte hebben aan winkels die op zondag zijn geopend in Ridderkerk. Om hier aandacht voor te vragen zijn er door heel Ridderkerk posters langs de weg geplaatst.

Het is in Nederland bij wet verboden om een winkel voor het publiek geopend te hebben op zondag. Sinds 1996 kan de gemeenteraad in een gemeente vrijstelling verlenen voor dit verbod. De gemeente Ridderkerk is één van de laatste gemeenten waar dit verbod nog van kracht is.

Krom

“Partij 18PLUS is van mening dat winkeliers zelf moeten kunnen bepalen of zij de winkel op zondag geopend hebben voor publiek. Het is niet meer van deze tijd dat het verboden is om op zondag je winkel te openen” stelt Fleur Stip, raadslid namens Partij 18PLUS.

“We leven al meer dan 20 jaar in een 24uurs economie waarbij je met één druk op de knop je boodschappen online kunt bestellen, die vervolgens op zondag thuis worden bezorgd. Het is best krom dat we op zondag tientallen wagens van Picnic, Jumbo en Albert Heijn door Ridderkerk zien rijden op weg naar de klant en dat de fysieke winkels dicht moeten blijven.”

Geen meerderheid

Tijdens de start van de huidige raadsperiode heeft Partij 18PLUS het standpunt over de koopzondag niet kunnen verzilveren en heeft volgens afspraak met de coalitiepartijen geen voorstel over de koopzondag ingediend of gesteund. Daarnaast is gebleken dat er in deze raadsperiode geen meerderheid in de gemeenteraad is voor een vrijstelling.

Met de enquête wil Partij 18PLUS aantonen dat er zeker een behoefte is onder inwoners voor de koopzondag. Een soortgelijke enquête wordt binnenkort opengesteld voor winkeliers. De uitkomst van de enquêtes zal worden meegenomen in het verkiezingsprogramma van Partij 18PLUS voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.

Ontheffing

“Ook al zou de gemeenteraad in de toekomst ontheffing verlenen voor winkeliers om op zondag de winkel te openen, is het nog altijd aan de winkelier zelf om die keuze te maken” vervolgt Fleur Stip. “Voor zowel de inwoners als de winkeliers die veel waarde hechten aan de zondagsrust hebben we alle begrip. In de enquête is ook de keuze voor het behoud van de zondagsrust opgenomen.”

De online enquête is te vinden op www.partij18plus.nl/koopzondag. De enquête voor de winkeliers wordt volgende maand in de winkels verspreid.