Zelf vuurwerk afsteken dreigt in Ridderkerk aan banden te worden gelegd

Vrienden groep start petitie tegen vuurwerkverbod

RIDDERKERK - Een vriendengroep in Het Zand is een online petitie gestart om een vuurwerkverbod in Ridderkerk tegen te gaan. Binnen een week hebben ze hier al ruim 500 steunbetuigingen voor.

In het gemeentehuis wordt aangestuurd op het opnemen van een vuurwerkverbod in de plaatselijke verordening. De gemeenteraad zal hierover besluiten in november, waardoor het mogelijk al de komende jaarwisseling niet toegestaan zal zijn om vuurwerk af te steken. Vooruitlopend op dit besluit heeft het college de vuurwerkverkooppunten al geïnformeerd over dit besluit.

De opstellers van de online petitie hopen dit tegen te gaan. “Na het landelijk verbod van vorig jaar zou de gemeente juist dit jaar nog een oud en nieuw met vuurwerk moeten toestaan” stelt mede-initiatiefnemer Arnold Koster. Hij vindt dat Ridderkerk niet zelf met een vuurwerkverbod moet komen, maar moet wachten op een eventueel landelijk verbod. “De gemeente zou geen verbod moeten instellen omdat het voor handen hebben van legaal vuurwerk wel toegestaan is” wordt daarom in de petitie gesteld.

Niet te handhaven

Omdat verkoop van vuurwerk niet verboden is denken de petitieopstellers dat de gemeente een verbod op afsteken niet zal kunnen handhaven.

“Er zijn niet voldoende boa’s en politie beschikbaar met oudjaarsavond” stelt Koster, die vindt dat de gemeente de pijlen anders moet richten: “De gemeente dient het afsteken van illegaal vuurwerk aan te pakken, niet de normale consument die enkel in de acht uur met oudjaar wil afsteken.”

Lasershows

Het college heeft het voorstel voor een vuurwerkverbod in de APV gedaan als uitwerking van een motie, waarmee een meerderheid van de gemeenteraad zich vorig jaar heeft uitgesproken voor een totaalverbod voor het afsteken van consumentenvuurwerk. In plaats hiervan wil de gemeenteraad centraal georganiseerde vuurwerk- of lasershows

Wanneer de raad in november positief besluit over een verbod zal het kort dag zijn om zulke alternatieven te realiseren. “Ook is het maar de vraag of daar uiteindelijk animo voor zijn zal” reageert Ronald Koster sceptisch.
De online petitie is te vinden op: petities.nl (geen-vuurwerkverbod-in-ridderkerk)