Een Rijsoords werk van Owen Bowen (Engeland) ca. 1900

De IJsvogel kotm met pop-up tentoonstelling over landschappen van het schildersdorp Rijsoord

RIDDERKERK - In samenwerking met bezoekerscentrum De IJsvogel presenteert de werkgroep “Schildersdorp Rijsoord 1887-1914” komend weekend een kleine pop-up tentoonstelling en twee bijzondere wandelingen. Actrice Caja van der Poel brengt tijdens deze wandelingen de locatievoorstelling “Dromen van Rijsoord”. Daarnaast wordt men op plekken gewezen die ruim honderd jaar geleden door schilders zijn vastgelegd.

In de periode 1887-1914 was er in Rijsoord jaarlijks een zomerschool voor internationale kunstenaars, een initiatief van de Nederlands-Amerikaanse John Vanderpoel (1857-1911), wiens ouders afkomstig waren uit Rijsoord. Studenten van diverse kunstacademies in Parijs en andere deelnemers lieten zich inspireren door de landschappen en de bewoners van het landelijke Rijsoord.

De werkgroep Schildersdorp Rijsoord is al enkele jaren bezig met het inventariseren van in Rijsoord gemaakte schetsen en schilderijen en latere werken, die naar Rijsoord zijn te herleiden. Aan de hand van dagboeken, reisjournaals en kunstcatalogi zijn de namen van ruim tweehonderd kunstenaars achterhaald die in Rijsoord zijn geweest.

Tafereel met uitzicht

“Wat we nu hebben is het topje van de ijsberg. Een paar honderd doeken en schetsen zijn nu bekend, maar er zijn denken we misschien wel tienduizend kunstwerken gemaakt. Elke zomer waren er minimaal vijfentwintig kunstenaars. Allemaal kwamen ze zeker tot meer dan tien werken, dus reken maar uit” zegt werkgroepslid Jan Plaisier.

De geboren en getogen Rijsoordenaar weet als geen ander de in Rijsoord gemaakte schilderen en tekeningen te lokaliseren. Op zaterdag 16 oktober zal hij deelnemers van de wandelingen wijzen op landschappen die op doek zijn vastgelegd door buitenlandse kunstschilders. Op verschillende plekken wordt even stilgestaan om een tafereel van toen te vergelijken met het hedendaagse uitzicht.

In het veld

Tijdens de wandeling zal het ook komen tot een ontmoeting met kunstenares Wilhelmina Douglas Hawley (1860-1958), een rol van Caja van der Poel die met de locatievoorstelling “Dromen van Rijsoord” haar levensverhaal verteld. Deze voorstelling in het veld (bij slecht weer binnen) is mede mogelijk gemaakt door een initiatiefsubsidie van de gemeente Ridderkerk.

Hawley was een Amerikaanse kunstenares die vanaf 1892 in de zomermaanden vanuit Parijs naar Rijsoord kwam en er in 1899 verliefd werd op Rijsoordenaar Bastiaan de Koning en er zich na haar huwelijk permanent vestigde. Haar achterkleindochter, kunsthistoricus Alexandra van Dongen, beschreef haar leven en werken in het boek “Dromen van Rijsoord”.

Als werkgroepslid zet zij zich al jaren in voor het in kaart brengen van de rijke kunstgeschiedenis van Rijsoord. “In het depot van Museum Boijmans Van Beuningen, waar ik als conservator werkzaam ben, worden schetsboekjes met de oudste Rijsoordse tekeningen van landschappen en dorpsgezichten die we kennen bewaard” weet zij. Die zijn in 1888 gemaakt door de kunstenaar Alexander Schilling (1859-1937), die samen met John Vanderpoel Rijsoord bezocht.

Boekentafel

In bezoekerscentrum De IJsvogel zijn op 16 en 17 oktober enkele echte schilderijen te zien en is er van 10.00 tot 17.00 doorlopend een (dia)presentatie over Rijsoord Schildersdorp te bekijken. Daarnaast is er een boekentafel, waar archiefonderzoeker en werkgroeplid Erica van Dooremalen de bezoekers kan informeren over het onderzoek naar Rijsoord als internationale schilderskolonie.

De wandelingen met theatervoorstelling zijn alleen op zaterdag en beginnen stipt om 13.00 en 14.00 uur. Vooraf aanmelden is niet nodig, maar deelnemers moeten wel tijdig aanwezig zijn. Op zondag kan er vanaf 13.00 uur doorlopend met een wandeling gestart worden als er een groep compleet is. Traditioneel heeft De IJsvogel in het weekend heerlijk appelgebak voor bij de koffie. Bezoekers wordt verzocht om te parkeren op de grote parkeerplaats van het Waalbos.