RVVH wint derde wedstrijd binnen een week

NIEUWENHOORN – Na vorige week de winst op XerxesDZB en midweeks de bekerwinst op SJC was RVVH deze middag ook te sterk voor Nieuwenhoorn. Op het steeds zonniger wordende Voorne-Putten wonnen de Ridderkerkers met minimaal verschil.

door Theo Leenheer

RVVH opende goed in Nieuwenhoorn en legde een aantal fraaie voetbalcombinaties op de mat. Kansjes waren er ook al gelijk. Mohamed Ajarai draaide via de linkerkant naar binnen en zijn schot in de korte hoek kon maar net gepakt worden door keeper Tom van der Leeden. Enkele minuten later moest Van der Leeden weer aan de bak.

Controle

Een goede aanval over de rechterkant met Everton Pires Tavares en Papito Merencia mondde uit bij Sanzio Dieterich die zijn schot maar net zag worden overgetikt. Aan de andere kant was er een gevaarlijke uitval met Noah Lucho Harms, die zijn inzet door de voet van keeper Kristijan Nikolic gekeerd zag worden. Vervolgens kreeg ook Gino Stolk een eigenlijk niet te missen kans. Vlak voor de bijna lege goal mikte hij echter te hoog en naast.

Na die sterkere openingsfase leek RVVH de controle over de wedstrijd wat uit handen te geven en kwam de thuisclub wat meer in de wedstrijd zonder grootste daden. Niettemin namen de Ridderkerkers acht minuten voor de rust wel de leiding. Een langlopende aanval van achteruit via de rechterkant met Ibrahim el Koubai, Ajarai en Stolk, bracht de bal na een mooie combinatie bij Pires Tavares, die op de rand zestien knap was vrijgespeeld en keeper Van der Leeden beheerst het nakijken gaf, 0-1. Een fraai uitgespeeld doelpunt wat tevens de ruststand betekende.

Slordigheden

Na de rust was het allemaal veel minder. De gehele tweede helft oogde heel rommelig met de nodige kleine onderbrekingen en veel slordig balverlies aan beide kanten. Bovendien ook weinig echte kansen voor de beide goals. RVVH controleerde wel maar bracht zichzelf door die slordigheden wel af en toe in de problemen. Zo schoot de bij Nieuwenhoorn ingevallen Christiaan Dabaghian maar net voorlangs en kon Delano á Cohen zijn kopbal verdedigend maar net gered worden.

Ook Danique Wolters kreeg na slecht ingrijpen bij RVVH achterin een kansje wat maar met moeite kon worden gepareerd. Daar bleef het wat dat aangaat wel bij. RVVH had een mogelijkheid 20 minuten voor tijd toen de ingevallen Cristiaan Sprangemeijer zich via de rechterkant toegang tot de vijandelijke zestien wist te verschaffen, maar keeper Van der Leeden voorkwam erger voor de thuisclub.

Spanning

De slotfase was hectisch met veel (optische) druk van Nieuwenhoorn dat koste wat kost de gelijkmaker wilde forceren. Echt in gevaar komen deed RVVH echter nooit, omdat echte kansen ook nu uitbleven. Doordat de marge minimaal was, bleef de spanning er wel in bij het aanwezige publiek. De ruime vijf minuten blessuretijd van de goed leidende scheidsrechter Martijn Kool duurden zodoende best lang, maar toen hij affloot was daar de opluchting aan Ridderkerkse zijde en konden er drie punten mee terug naar Ridderkerk.

Opstelling RVVH: Nikolic, Proost, Steketee, Boers, El Koubai, Van Dam, Merencia, Ajarai, Pires Tavares (56. Sprangemeijer), Stolk (64. Könemann) en Dieterich (82. Soares).