Marten Luther spijkerde zijn 95 stellingen in 1517 aan kerkdeur

Herdenking van reformatie met lezing

RIDDERKERK - Helaas was het vorig jaar, vanwege de coronalockdown, niet mogelijk een bijeenkomst Reformatieherdenking in Ridderkerk te organiseren. De organisatoren zijn blij dat het dit jaar wel mogelijk is. De herdenking zal plaatsvinden op zaterdagavond 30 oktober in de Singelkerk. De aanvang is 19.30 uur. Dit betreft een gezamenlijk initiatief van de Eben-Haëzerkerk, Sionskerk en de Hervormde Gemeente Ridderkerk.

Tijdens deze avond wordt d.m.v. meditatie, muziek, zang en een lezing het begin van de Reformatie herdacht. In 1517 sloeg de bekende kerkhervormer Maarten Luther zijn beroemd geworden 95 stellingen tegen de misstanden in de toenmalige kerk aan de deur van de slotkerk van Wittenberg in Duitsland. Dit leidde tot de Reformatie en kan daarom worden gezien als de oorsprong van het protestantisme.

Reformatielezing
 De opening van de bijeenkomst wordt verricht door ds. E. de Mots, verbonden aan de Ichthuskerk (Drievliet) en Immanuëlkapel (Oostendam), die ook de meditatie verzorgt. Dr. G.J. Baan, predikant en musicus, zal in zijn Reformatielezing ingaan op de betekenis ervan tot op de dag van vandaag en …de toekomst. Het oratoriumkoor Psallite Deo zal muzikaal bijdragen aan deze avond door het zingen van liederen, die gebaseerd zijn op het gedachtengoed van de Reformatie. Dit koor staat onder leiding van dirigent Arjen Uitbeijerse. De muzikale begeleiding is in handen van musicus Gerben Mourik. Ds. K ten Klooster, oud-predikant van de Sionskerk in Slikkerveer, sluit de herdenkingsbijeenkomst af.

Vrij toegankelijk
Door de recente verruiming van de coronamaatregelen is deze herdenkingsbijeenkomst vrij toegankelijk. Als u graag de bijeenkomst wilt bijwonen maar handhaving van de 1,5 meter maatregel op prijs stelt, kunt dit melden door het sturen van een e-mail naar reformatieherdenking@gmail.com of telefonisch via 06 2049 0040. De bijeenkomst kunt u ook online volgen d.m.v. livestream via het YouTube kanaal van de Singelkerk (https://www.youtube.com/singelkerkridderkerk).

Programmaboekje
Het programmaboekje zal zowel in gedrukte vorm als digitaal beschikbaar komen. De gedrukte programma’s zullen bij de binnenkomst in de kerk worden uitgereikt. Digitaal wordt het op de websites van de deelnemende kerken geplaatst. Daarnaast kan het per e-mail, via voornoemd adres, worden aangevraagd. Er wordt naar gestreefd het programma uiterlijk 28 oktober digitaal beschikbaar te hebben.