Ingezonden: Ridderkerk is ouder dan 575 jaar

In de laatste uitgave van de Combinatie staat er een artikel van de Stichting Oud Ridderkerk met betrekking tot de herdenking 575 jarig bestaan van Ridderkerk. Een hardnekkig misverstand, mijn inziens is de gemeente ouder.

De leeftijd van Ridderkerk wordt verbonden aan een door Margriete van Comene op 20 oktober 1446 uitgegeven handvest over het aanstellen van de dijkgraaf en 7 heemraden en bepalingen over het schutten van vee. Dit ordonneert zij uit hoofde van Ambachtsvrouwe van Ridderkerk te zijn.

Opvolging

In het in 1968 heeft Drs. B. Woelderink, conservator aan het gemeentearchief van Rotterdam het “Inventaris van het archief Huis ten Donck” geschreven. Daarin worden alle oude akten benoemd en beschreven van de geschiedenis van Ridderkerk.

Wanneer we sommige stukken in de context van de tijd plaatsen krijgen we een beter beeld. Daarbij is te zien dat het begin van een gecontinueerde opvolging van ambachtsheren en -vrouwen bij de Akte van belening van 19 december 1427 zijn aanvang heeft gehad:

“Philips hertog van Bourgondië ect. Beleent zijn “getrouwe raet ende camerling” heer Roelant van Uutkerc, heer van Heestert en van Heemsrode, met het ambacht Riederkerc in de Riederweert en alle daaraan verbonden rechten, uitgezonderd de hoge heerlijkheid en hij autoriseert hem het land te bedijken en dijkgraaf en heemraden aan te stellen.”

Verervingen

Op 16 november 1441 wordt op verzoek van Roelant de heerlijkheid Ridderkerk, met alle rechten en plichten aan zijn vrouw Margriete van Comene overgedragen. In die functie is het handvest uit 1446 vanzelfsprekend. Margriete laat van zich spreken als rechtmatige ambachtsvrouwe. Die akte is van belang om dat in dat zelfde jaar. Op 12 december 1446, beleent Johan graaf van Nassau ect. Jehanna vrouwe van der Vere ect. Na opdracht van haar moeder Margriete van Comene, weduwe van Roelant van Uutkerkce.

Deze Jehanna of Johanna was gehuwd met Hendrik van Borsselen, heer van Vere en van Sandenburg. Na een lange reeks van verervingen komt de ambachtsheerlijkheid in 1701 in handen van Johannes Philipes Eugenius Markies de Mederode-Westerloo, die het in 1721 verkoopt Mr. Cornelis Groeninx, welke in 1702 huwde met Catharina van Zoelen, waarbij de ambachtsheerlijkheid van Ridderkerk al in de tiende generatie gedragen wordt.

Allard Hendriks