De wethouders Tanja de Jonge (Barendrecht) en MartenJapenga (Ridderkerk) lanceerden afgelopen zaterdag de week van de duurzaamheid bij Loods 38

Fietsroute langs duurzame initiatieven

RIDDERKERK/BARENDRECHT - Op zaterdag 30 oktober staat Barendrecht en Ridderkerk in het teken van duurzaamheid tijdens de Groene Route. Op deze dag zijn er allerlei duurzame initiatieven en bedrijven te bezichtigen. Maar liefst 19 organisaties zetten van 10.00 uur tot 17.00 uur gratis de deuren open. Op de locaties zijn leuke activiteiten en kan er een kijkje achter de schermen genomen worden.

Wie opstapt voor deze fietstocht kan in Ridderkerk stoppen voor een bezoek aan de Duurzaam Wonen Beurs bij Van der Valk en een kijkje nemen in het nabijgelegen Expercience Center van Van Gelder dat duurzaamheid ademt. Met “GrowWizzKid” kan men op de locatie van Van Gelder ook kijken hoe op innovatieve wijze groenten worden geteeld in een binnenteeltsysteem. Bij FleurVision kan men zien hoe duurzaam bloemen worden geteeld.

Geen fabriek

Bij Het Huys ten Donck kan men kennismaken met Rechtstreex, dat in het Tiendgebouw een verkooppunt heeft voor verse lokale producten. In de Rijsoordse molen kan men een rondleiding krijgen en diverse meelsoorten en bakmixen kopen. Producten waar geen fabriek voor nodig is. Kinderboerderij Dierenhof kan ook bezocht worden. Hier wordt al jaren aan duurzaamheid bijgedragen met de inzameling van frituurvet en oude/kapotte elektrische apparaten. Er wordt ook meegedaan door natuurboerderij de Waardenop met kringlooplandbouw.

In Barendrecht zijn er activiteiten bij onder meer Het Kruispunt, Loods 38 en Natuurgoed Ziedewij. De routekaart met alle deelnemende adressen kan men downloaden via: www.hetkruispunt.nl/groeneroute. Ook kan men exemplaren afhalen in Het Kruispunt en de bibliotheek in Ridderkerk.