Een toekomstplaatje dat zorgen baart

PlanMER Ridderkerk: meer beton, meer drukte en meer vervuiling

INGEZONDEN

Dit is een open brief, bestemd voor alle inwoners van Ridderkerk. Weet u wel wat hier aan de hand is? En als we niet snel reageren, staat er hier een loods van 40.000m2 aan de oever van de rivier, het mooiste stukje recreatiegebied en woongebied van Ridderkerk en komen er alleen al in Slikkerveer 8 of meer torenflats bij. Onze beleidsmakers kiezen liever voor beton. Wie of wie, wil zijn gezonde verstand inzetten? Dit is echt een noodkreet voor onze kinderen en gezonde leefbaarheid in Ridderkerk.

PlanMER is terug te vinden op de website: https://rivieroeversridderkerk.ireporting.nl/het-planmer/waarom-een-mer/. Het is een visie m.b.t. herindeling van de rivieroevers. De gemeente wil de rivier beter benaderbaar maken voor de inwoners van Ridderkerk, maar wij vragen ons af of de gemeente wel een totaal overzicht heeft wat PlanMER daadwerkelijk inhoudt inclusief de gevolgen op geluidshinder, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid. De plannen:
- Nieuwe woningen bij de Schans (bij het rode blokje): 200 woningen (+ later nog eens 200 woningen) in de vorm van torenflats (3 + later nog 3). N.B. Er zijn nu al bij de Schans 344 woningen; 5 flats + 2 laagbouw, omgegeven door beton en nauwelijks groenvoorziening
- Nieuwe woningen op het terrein van Schiepo (bij de gele blokken op de Ringdijk): maximaal 400 woningen en 350 woningen ernaast, waar nu bomen staan
- Nieuw districutiecentrum Panattoni: grootte 40.000 m² N.B. Er is nu al een distributiecentrum van 42.000 ² gevestigd, inclusief het “schip”

Verdubbeling van verkeer
Alleen het verkeer voor zo’n groot distributiecentrum brengt minimaal 1760 motorvoertuigbewegingen per etmaal met zich mee. Partijen als Amazone zijn dikwijls de meeste geschikte huurders voor Panattoni. Dat betekent dat het aantal motorvoertuigbewegingen nog eens verdubbeld zal gaan worden..

Conclusie
Wij wonen aan de rivier. Het uitzicht op de rivier is interessant en verveelt nooit. Dat gunnen we alle inwoners van Ridderkerk. Geen idee hoe we u wakker kunnen schudden, voordat het te laat is. Snelheid is hierbij geboden. Dus a.u.b. ondersteun ons hierin en begrijp dat wij met de toekomst van Ridderkerk bezig zijn. We begrijpen de woningnood. Aan de rivieroever wonen is fantastisch, er zijn prachtige plannen te kopiëren (als je ze zelf niet kan bedenken), hoe mooi je woningbouw, recreatie, groenvoorziening kan realiseren. Zelf vinden wij het een prachtig idee indien er een mooi bejaardentehuis aan de rivieroever gerealiseerd kan worden. Oudere mensen hebben vaak een affiniteit met de scheepvaart van Ridderkerk en vinden het leuk om naar de schepen te kijken. Wij willen niet alleen maar flatgebouwen aan de Maas en de hoeveelheid woningen die nu in de planning staan met de beschikbare grond laat een beeld zien van alleen maar torenflats.

Met deze plannen komt er een enorme hoeveelheid aan luchtvervuiling bij. De Rotterdamseweg is nu al volkomen ongeschikt voor de hoeveelheid verkeer en de gemeente wil daar nog eens minimaal 1760 voertuigen per etmaal bij doen. Hierbij zijn de voertuigbewegingen van de nieuwe woningen nog niet meegenomen.
Reactie kunt u mailen naar : wjdegeus@hetnet.nl

Anja de Geus