De mogelijkheden voor afmeren in de haven van Ridderkerk worden nu bekeken

Geen asielschip bij Boelewerf

RIDDERKERK - De kade van de Boelewerf in de Ridderkerkse wijk Bolnes valt af als locatie om daar tot uiterlijk 1 februari 2022 een schip voor de opvang van 50 tot 70 asielzoekers te laten afmeren. Uit nader onderzoek is gebleken, dat Rijkswaterstaat niet toestaat dat op deze plek voor enige tijd een passagiersschip wordt afgemeerd. De locatie ligt te dicht bij de vaarroute en dat raakt aan de vereiste veiligheid/

Na een eerste inventarisatie van verschillende locaties langs de rivier leek de Boelewerf de meest kansrijke plek. Intussen is duidelijk geworden dat ook een andere locatie, de haven bij De Schans, niet in aanmerking komt vanwege huidige en toekomstige bedrijfsactiviteiten, waardoor geen plek beschikbaar kan worden gesteld.
Een derde mogelijke locatie is de haven van Ridderkerk (passantensteiger binnenvaart), waar onder meer het containertransferium en de jachthaven zijn gevestigd. Deze locatie wordt nu nader onderzocht op geschiktheid voor het afmeren van een passagiersschip voor de opvang van asielzoekers.
Belanghebbenden in de directe omgeving van de haven en de wijkoverleggen Centrum, Slikkerveer en Drievliet/Het Zand zijn door het college geïnformeerd over de verkenning.

Achtergrond
Door de ontwikkelingen in Afghanistan is er een verhoogde instroom van asielzoekers in ons land. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft een tekort aan opvangplaatsen. De asielzoekerscentra (AZC’s) zitten overvol, door de verhoogde instroom in combinatie met de krapte op de woningmarkt.
 De gemeente Rotterdam en enkele andere gemeenten in de regio willen rivierschepen inzetten als tijdelijke opvanglocatie. Andere gemeenten aan de rivier, waaronder Ridderkerk, is gevraagd zich bij dit initiatief aan te sluiten om het COA te ontlasten. Het Ridderkerkse college heeft toegezegd de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken.