De twee voorkeursvarianten voor HOV-buslijnen voor Ridderkerk
De twee voorkeursvarianten voor HOV-buslijnen voor Ridderkerk

Ingezonden: HOV-lijn, Nuttig voor Ridderkerk of Niet?

Algemeen

In november 2020 heeft een zelfbenoemde klankbordgroep zich opgericht om de HOV ontwikkelingen (R net lijnen) in Ridderkerk te volgen. HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dit, na berichten over tientallen miljoenen kostende aanpassingen aan het wegennet, het plaatsmaken van bomen en struiken voor asfalt, en dit alles slechts voor een handjevol inwoners.

De klankbordgroep is het proces gaan volgen omdat ze bang zijn dat de burgerparticipatie pas op het laatste moment ingezet zal worden en daardoor het “meedenken” van de Ridderkerkse bewoners tot een minimum beperkt blijft. Zij hebben zich verdiept in de raadsstukken en de rapportages betreffende de planvorming voor dit project. Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met wethouder Meij en met het merendeel van de fracties van zowel de coalitie- als de oppositiepartijen. 

Uit de gesprekken met politieke partijen kwam naar voren dat er een duidelijke tweedeling is. De coalitie is voor de komst van het HOV en de oppositie is volledig tegen. Op de vraag aan de coalitiepartijen om nut en noodzaak van deze lijnen uit te leggen, kwamen geen inhoudelijke antwoorden. Het enige argument is, dat zij zich bij het vormen van de coalitie, verplicht hebben mee te werken aan deze visie en dat zij zich hieraan willen houden. Ook de partijen erkenden dat het behalen van tijdwinst voor het openbaar vervoer buiten Ridderkerk ligt.

0,5% van bevolking

Eén van de speerpunten van een HOV concept is juist de betrouwbaarheid van de rijtijden, die altijd gelijk moeten zijn. Omdat de plannen voor aanpassingen aan het wegennet op het moment van ondertekenen nog alleen maar binnen de Gemeente Ridderkerk worden gemaakt en er aan de doorstroming op de snelweg en in Rotterdam niets verandert, zal dit punt van betrouwbare reistijden helaas niet gehaald kunnen worden. 

Uit voorstudies van vóór maart 2020 (voor Corona dus) is de verwachting, dat als in de toekomst de sneldienst lijnen omgezet worden in HOV lijnen, dit een groei aan passagiers van 12 tot 15% op deze lijnen zal opleveren. Dit komt neer op een 0,5 % van de Ridderkerkse bevolking en dan nog hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer. Wel zullen alle inwoners aan deze investering meebetalen. 

Daarboven is er de eis (geen wens maar eis) dat de hoeveelheid dienstregeling uren (DRU’s) van de huidige rijdende bussen niet toe mogen nemen, hetgeen betekent dat er verschraling op de andere lijnen zal plaats vinden of inmiddels al plaats hebben gevonden. Dit geldt helaas voor de wijken zoals Bolnes, Slikkerveer en Rijsoord, die niet langs deze lijn liggen.

Veiligheid

Het afnemen van de verkeersveiligheid is ook een punt van aandacht voor veel partijen. Het wordt vreemd gevonden, dat de huidige rotondes (Vlietlaan, Vondellaan, Burg.de Zeeuwstraat, Populierenlaan)als een succes worden gezien en dat nu diezelfde rotondes zo gemaakt zouden worden dat als de bus voorrang krijgt, of vervangen worden door een kruising (kosten per rotonde 200.000 euro, kruising met een VRI 300.00 euro) de verkeersveiligheid niet in het geding zou komen. 

Voorlopig is besloten, dat de rotonde Goudenregenplantsoen / Populierenlaan als proef met voorrang voor de bus aangelegd wordt en na een jaar wordt bekeken wat het rendement is. Ook de extra busbanen zullen in deze fase nog niet worden aangelegd (tidal flow busbaan 1 miljoen per kilometer). Over de aanpassingen van het wegennet valt daarom nog weinig te zeggen en hierover zal worden besloten door de nieuw te kiezen Gemeenteraad in 2022. 

Zoals het er nu naar uitziet, zullen de raadsleden van de coalitie instemmen met het uitvoeren van fase I. Dit houdt in dat er 3 haltes (meer komen er niet) aangelegd worden als HOV waardig en de pilot bij de rotonde op de Populierenlaan/Goudenregenplantsoen.

Veel onzekerheden

De gesprekken met de wethouder en de fracties hebben de klankbordgroep duidelijk gemaakt dat er, nadat de raad in 2020 ingestemd heeft met het voorkeursbesluit HOV-netwerk, wel enige beweging richting verkeersaanpassingen zijn gemaakt, maar dat dit geen enkele garantie voor de toekomst geeft. In de zoektocht naar echte tijdwinst voor dit HOV vervoer heeft de klankgroep de informatiedag over de ontwikkeling van de IJsselmondse knoop bezocht. 

Tot hun teleurstelling moesten zij constateren dat ook hier, net als op de nieuw aangelegde Verbindingsweg, geen ruimte is gereserveerd voor een busbaan, terwijl dit juist een goede mogelijkheid geweest zou zijn buiten de bebouwde kom. Wel zal de bus bij verkeerslichten voorrang krijgen. Helaas wordt dit systeem automatisch uitgeschakeld bij grote drukte op de IJsselmondse knoop of bij filevorming op de rijksweg. 

Dankbaarheid

Dat zijn precies de enige momenten waarop voorrang zinvol is. Ook sprak men daar hun twijfel uit over het wel/niet mogelijk zijn van een busbaan langs de Verbindingsweg, maar zekerheid hierover konden zij niet geven. Er zijn dus nog veel onzekerheden en intussen verplicht Ridderkerk zich tot investeringen. Het lijkt erop dat de betrokken regionale partijen nog geen aanpassingen willen maken en, zoals diverse erbij betrokkenen zeggen “wij eerst onze goede wil moeten tonen”. Het tramtracé wordt inmiddels bebouwd, dus die dreiging is weg.

Laten we proberen om nu niet de dupe te worden van een te grote dankbaarheid voor het weghalen van dit tracé. We begrijpen dat er naar de toekomst moet worden gekeken. Maar om op dit moment op meerdere plaatsen in Ridderkerk het verkeer stil te leggen om buiten de spitsuren bijna lege bussen voorrang te geven, lijkt niet echt de juiste oplossing.

Klankbordgroep HOV

Advertenties uit de krant