Björn Ros (GroenLinks) en Jeroen Rijsdijk (PvdA) hebben elkaar gevonden voor samenwerking

PvdA en GroenLinks komen met één verkiezingslijst

RIDDERKERK - De PvdA en GroenLinks gaan met één lijst meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Ridderkerk. “We komen met een gezamenlijke lijst, een gezamenlijk programma en een gezamenlijke fractie. Als lokale partijen blijven we wel zelfstandig naast elkaar bestaan” zeggen de huidige fractievoorzitters Jeroen Rijsdijk (PvdA) en Björn Ros (GroenLinks).

De ledenvergaderingen van beide afdelingen hebben afgelopen week unaniem ingestemd met de samenwerking. Vanochtend hebben de fractievoorzitters de gemeenteraad met het voornemen voor “één progressief geluid” verrast.

Samen hebben de partijleiders er bijna anderhalf jaar over gesproken. Jeroen Rijsdijk zocht als eerste de toenadering. “De gemeenteraad is nu enorm versnipperd; 29 raadsleden zitten er nu voor 11 partijen. Wij kunnen op links wat aan die versnippering doen door onze inbreng te bundelen tot één krachtige stem” was zijn gedachte.

Winnen op links

Het zaadje viel goed bij Björn Ros. Hij benadrukt dat er al veel overeenkomsten zijn. “We hoeven natuurlijk geen enorme verschillen te overbruggen. Op de meeste punten zitten we op dezelfde lijn. De afgelopen vier jaar hebben we ook veel contact gehad over hoe we op voorstellen reageren” aldus het GroenLinks-lid, dat nu als een eenmansfractie in de raad zit.

Volgens de fractievoorzitters is het samengaan niet alleen pragmatisch omdat er over veel voorstellen hetzelfde wordt gedacht. “Het is ook ingegeven vanuit eigen kracht. Bij de laatste verkiezingen hebben we als PvdA een zetel gewonnen en behaalde GroenLinks voor het eerst zelfstandig een zetel. We denken dat er op links nog meer voor ons te winnen is” stelt Rijsdijk.

Wonen en zorg

Een gezamenlijk programma moet nog worden opgesteld. De belangrijkste speerpunten zijn al wel benoemd: “We gaan ons sterker inzetten voor wonen, welzijn en zorg. Daarbij hebben we als insteek: duurzaamheid en groen. Dat willen we met betaalbare lasten en aandacht voor de bestaanszekerheid.”

Vooral op het gebied van wonen is er volgens beide partijen een wereld te winnen. “Er is de afgelopen vier jaar veel te weinig gebouwd. En wat er is gebouwd is voornamelijk voor de mensen met een hele dikke portemonnee. De keus om betaalbaar te bouwen maakt het huidige college niet” concludeert Ros.

Transparanter

Als PvdA-GroenLinks willen de partijleiders ook de participatie en inspraak anders vormgeven. “De afgelopen vier jaar was alles door de coalitie dichtgespijkerd. Overal zijn vooraf afspraken over gemaakt en dat wordt niet meer doorbroken. Wij willen de politiek weer dichterbij de burger brengen. In Capelle a/d IJssel heeft men bijvoorbeeld een burgerjury. Die kant willen wij ook op” betoogt Jeroen.

Björn voegt eraan toe dat het huidige college zich vooral “aartsconservatief” heeft getoond: “Daar past maar één antwoord op en dat is een sterk progressief geluid. We zijn ervan overtuigd dat veel mensen het ook anders willen. Het moet transparanter en eerlijker voor de burger. De menselijke maat moet weer terug. Wat kunnen wij voor onze inwoners betekenen moet het uitgangspunt zijn.”

De namen op de lijst van PvdA-GroenLinks zijn nog niet bekend. De volledige lijst zal in december gepresenteerd worden. “Het is nog niet gezegd dat wij er zelf op zullen komen. Wij hebben ons gericht op de inhoud en zijn niet bezig geweest met de poppetjes. Het zijn de leden die beslissen” aldus Rijsdijk.