Een derde ontsluiting door de boomgaard is voor Ridderkerk niet bespreekbaar

Appél voor derde ontsluiting van Nieuw Reijerwaard

RIDDERKERK - “Een derde ontsluiting voor Nieuw Reijerwaard is broodnodig.” Het bestuur van ondernemersvereniging VBO Fresh Port is unaniem over een extra ontsluitingsroute voor het Ridderkerkse bedrijfsterrein.

“Onze visie was ten tijde van de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard dat een derde ontsluiting onontbeerlijk is. Dit is wat ons betreft onveranderd” stelt Jan Willem van Hellemond, de voorzitter van VBO Fresh Port. Voor de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard tot Dutch Fresh Port zijn afspraken gemaakt over de verkeersafwikkeling. Voor 40 procent van het bedrijfsterrein operationeel is moet de IJsselmondse Knoop heringericht zijn.

Deze route staat volgens VBO Fresh Port los van een mogelijke derde ontsluiting: “Dit is afhankelijk van het feit dat nut en noodzaak eerst bewezen moet worden. Dat is inmiddels door diverse rapporten aangetoond. We verzoeken daarom de uitvoerende instanties dit subiet op te pakken.”

Doorstroming

De ondernemersvereniging laat zich niet uit over de route van een derde ontsluiting. “De te kiezen route is een zaak van de politiek, waar inmiddels kennis is vergaard met de diverse studies en rapporten. Als ondernemers rappelleren wij nu op de noodzakelijke derde ontsluiting.”

“Ons bereiken signalen dat huidige gebruikers schade lijden en (potentiële) kopers met argusogen de ontwikkelingen (lees vertraging) gadeslaan. De doorstroming van het verkeer is tevens van direct belang voor de overige weggebruikers en inwoners van de regio” aldus het statement van VBO Fresh Port dat deze week is uitgegaan. Een van de opties voor een derde ontsluiting is een weg door de boomgaard bij de Noldijk. Het gemeentebestuur van Ridderkerk voelt hier niets voor.