Bomen bij de rijksweg die mogelijk worden verplant

Verplantingsonderzoek voor bomen in Oosterpark

RIDDERKERK - In opdracht van de gemeente Ridderkerk is Idverde Bomendienst deze week begonnen met een verplantbaarheidsonderzoek in het Oosterpark. De uitkomst van dit onderzoek wordt gebruikt om de verplantbaarheid vast te stellen van een aantal bomen. Deze bomen gaan ruimte maken voor de aanleg van het geluidsscherm langs het Oosterpark en de uitbreiding van sportvereniging ‘De Rowdies’.

Het doel van het onderzoek is het duurzaam behouden van deze bomen op een nieuwe groeiplaats. Begin 2021 is er al een uitgebreide inventarisatie uitgevoerd om te bepalen welke bomen geschikt zijn voor verder onderzoek. Er is gekeken naar onder andere de soort, de leeftijd, bestaande gebreken en/of aantastingen en algehele conditie van de bomen. Op basis van deze inventarisatie heeft de gemeente Ridderkerk een selectie gemaakt van 113 bomen die nu verder onderzocht worden. Tijdens het ondergrondse onderzoek waarmee Idverde Bomendienst wordt zorgvuldig in beeld gebracht of de wortels van de bomen geschikt zijn voor verplanting. Ook worden de aanwezige kabels en leidingen onder de grond in beeld gebracht om te bepalen of deze eventueel knelpunten vormen tijdens de verplanting. Om het onderzoek uit te voeren maakt de bomendienst gebruik van een minigraver. Om de bomen te kunnen bereiken kan er beperkt worden gesnoeid. Het onderzoek duurt maximaal vijf werkdagen. De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen 7:30 en 17:30 uur.