Kapper René werd zaterdag verrast door Chantal Herweijer en Fergie Vermaat van Brainwash

Kapper René in de bloemen voor 40-jarig jubileum

RIDDERKERK - Kapper René Beker werd zaterdagmorgen verrast met bloemen en een cadeau onder couvert. Hij werd in de salon van Brainwash in Ridderkerk in het zonnetje gezet voor zijn 40-jarig kappersjubileum.

René Beker werkte na zijn kappersopleiding kort in Rotterdam. Op 15 december 1981 trad hij in dienst van Van der Steen kappers in Ridderkerk. In de salon aan het Raadhuisplein werd hij bekend als “kapper René”. “Ook mensen die ik jaren in de stoel heb gehad weten mijn achternaam vaak niet. Het is altijd kapper René” vertelt de jubilaris, die altijd een klassieke herenkapper is gebleven: “Met mannen hoef je het niet over kleuren en permanenten te hebben. Het enige wat ze willen is dat je hun bos met haar weer netjes maakt. Kappen zonder poespas, zoals dat bij veel Ridderkerkers past.”

Uitstervend beroep

Beker mocht zo de schaar zetten in het haar van burgemeesters, wethouders, dominees en huisartsen en kreeg van veel families drie of vier generaties in de stoel. “Bij mij in de stoel is iedereen gelijk. De hoge heren heb ik nooit anders behandeld dan de gewone man. Ik beoordeel niemand op zijn kleding of uiterlijk. Met de jaren had ik natuurlijk wel voor iedereen mijn praatje klaar. Met de nodige humor bij klanten die wat vertrouwder zijn” zegt de kapper.

De band met veel klanten is hecht. Tot de vaste klanten behoort een man die steeds de moeite neemt om vanuit Tilburg naar Ridderkerk te rijden. “Er zijn er ook die vanuit Gorinchem, Sliedrecht en Dordrecht komen. Die komen nog voor een ouderwetse herenkapper. Dat is jammer genoeg een uitstervend beroep. Het is niet te vergelijken met wat ze nu in barbershops doen. Ik vrees ook wel voor de toekomst, want bij de kappersopleidingen heb je onder honderd leerlingen 98 meisjes. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keus voor dit vak” aldus René.

Pensioen

Als de “Jut en Jul” van de salon vormde René 38 jaar een vrolijk duo met Henrie Rombout, die twee jaar geleden is gestopt met knippen. Toen de kapperszaak aan het Raadhuisplein moest wijken voor sloop stonden ze enkele jaren samen in een tijdelijke salon in het voormalige restaurant van Heijman.

De nieuwe salon van Van der Steen kwam in 2005 aan de Raadhuispassage. Vijf jaar later kwam er Club Kappers op de gevel en sinds juni van dit jaar is het een salon van Brainwash. Volgens kapper René is het uitgesloten dat hij nog een keer van werkgever wisselt. De nu 66-jarige kapper gaat in april 2022 met pensioen.