Laurens Franzen mag zijn karwei afmaken

Ontheffing voor wethouder Franzen

RIDDERKERK - Laurens Franzen mag zijn laatste maanden als wethouder in Ridderkerk als “Amsterdammer” doen. De gemeenteraad heeft hem ontheffing gegeven van het vereiste ingezetenschap.

Franzen kocht afgelopen zomer met zijn partner een huis in Amsterdam en is voornemens in januari te verhuizen. Een ruime meerderheid van de raad gunt hem voor het restant van de collegeperiode ontheffing van het woonplaats vereiste.

Ontheffing

Alleen de fractie van Partij 18PLUS en twee leden van Echt van Ridderkerk stemden tegen. Zij zijn van mening dat de uitzonderingsregel alleen geldt voor wethouders die niet in de gemeente wonen en niet voor wethouders die uit de gemeente vertrekken. Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) vindt dit spijkers op laag water zoeken. “In de Gemeentewet staat dat de gemeenteraad hiervoor ontheffing kán verlenen. Daar is niks onduidelijk aan” stelt ze.

Deze raadsperiode speelde dezelfde vraag in drie andere gemeenten. Ook daar kregen de uit de gemeente verhuizende wethouders ontheffing. “Dat drie gemeenten toestemming geven wil niet zeggen dat het ook is toegestaan. Het gaat ons om de wet en hiervoor ontheffing geven is onwettig” stelt Cora van Vliet (Echt voor Ridderkerk).
Vrijwel alle fracties willen er voor de laatste maanden geen punt van maken en vinden bestuurlijke continuïteit belangrijker. Björn Ros complimenteert daarbij Franzen voor zijn eerlijkheid en openheid.

“Hij had voor de laatste maanden ook met een adres ergens in Ridderkerk ingeschreven kunnen staan. Maar hij heeft voor de koninklijke weg gekozen.”