De voormalige huishoudschool aan de Koninginneweg

Geen woningen in de voormalige huishoudschool

RIDDERKERK - Er zullen geen woningen komen in de voormalige huishoudschool van Ridderkerk. Dit blijkt uit het herbestemmingsonderzoek dat het college heeft gepresenteerd. De voorkeur gaat uit naar huisvesting van maatschappelijke organisaties en een wijkcentrum.

Met de lokalenstructuur en de centrale hal kan de vroegere school ook omgevormd worden tot wooncomplex. In eerdere rapporten was daarbij gesteld dat er met starters- en/of ouderen/zorgwoningen de kostenpost voor de restauratie gunstiger zou uitvallen. Toch kiest het college hier niet voor. “Wanneer er in de huishoudschool gewoond wordt dan kan de openbaarheid van het gebouw niet gewaarborgd worden. En dit is wel een belangrijke bestuurlijke wens. Het openbaar toegankelijk maken van het gebouw zorgt voor verbinding en bezoekers kunnen het monument beleven” wordt in het rapport van het herbestemmingsonderzoek benadrukt.
Verkoop van de school aan een projectontwikkelaar met monumentale randvoorwaarden wordt daarom niet meer overwogen. Ook het gedeeltelijk benutten van het gebouw voor wonen zit niet in het toekomstplaatje. Er zou dan een vereniging van eigenaren gevormd moeten worden die verantwoordelijk is voor het onderhoud. Daarbij wil het college er geen afgesloten hofje van maken:
 “Kantoorruimtes voor maatschappelijke partners in combinatie met een wijkcentrum en sportzaal is het meest passend. Op deze manier blijft het gebouw in eigendom van de gemeente, wordt het onderhoud geborgd en krijgt het object weer zijn kernwaarde voor de samenleving terug.”