Het duurt voor veel stroomrijders lang om een oplaadpunt in de buurt te krijgen

Vertraging met aanvragen voor laadpalen

RIDDERKERK - Enkele tientallen bezitters van elektrische auto’s in Ridderkerk balen als een stekker. Ze wachten al een halfjaar of meer op een laadpaal op loopafstand van hun woning.

Volgens de site voor aanvragen van laadpalen (verzorgd door energiebedrijf Engie) is de gemiddelde doorlooptijd 14 weken. Dat zou gelden van het moment van aanvraag tot het moment van plaatsing. Veel aanvragers in Ridderkerk ervaren nu dat de procedure dubbel zo lang is en hebben daarbij het eind nog niet in zicht. Engie doet de voorbereidende stappen voor een laadpaal en staat voor de uitvoering. Ridderkerk heeft daartussen een rol voor het nemen van een verkeersbesluit en publicatie hiervan. Aanvragers ervaren nu dat het daar stokt. In augustus en september goedgekeurde locaties wachten nog steeds op publicatie.

Volgens de gemeente komt de vertraging door een wisseling van de wacht. Het laadpaalbedrijf Allego stopte begin vorig jaar met het behandelen van aanvragen voor laadpalen voor de BAR-gemeenten omdat de drie gemeenten meededen aan een concessie van de gemeente Rotterdam. De concessie resulteerde per 1 juli in een samenwerking met Engie. Alle eerder binnengekomen aanvragen moesten de gemeenten zelf in de systemen van Engie verwerken. “Het heeft helaas even geduurd voordat deze achterstand is ingehaald vanwege het zeer grote aantal aanvragen binnen de drie gemeenten. Inmiddels is er voldoende capaciteit bij ons om de aanvragen direct op te pakken. De verwachting is ook dat het na deze opstartfase aanzienlijk sneller zal gaan. Deze maand zullen wij ook starten met de werkzaamheden rondom het verzamelverkeersbesluit waardoor deze stap in het vervolg niet meer bepalend zal zijn voor de doorlooptijd” reageert een woordvoerder van de gemeente op de problematiek.

Alle verkeersbesluiten zijn inmiddels opgesteld (door een extern bureau) voor de aanvragen die voor 1 december 2021 binnen zijn gekomen. Ze zijn aangeboden bij de politie voor advies en zullen dan op korte termijn gepubliceerd worden. Engie heeft inmiddels wel de overige benodigde stappen uitgevoerd.