De eerste vijf kandidaten van de ChristenUnie met het verkiezingsprogramma

Samen Recht Doen met ChristenUnie

RIDDERKERK - Het programma waar de ChristenUnie de verkiezingen mee in gaat is afgelopen week overhandigd aan de eerste vijf kandidaten van de lijst. Het programma heeft als titel “Samen Recht Doen” gekregen.

De ChristenUnie schreef in 2018 in het programma voor de verkiezingen toen dat er in Ridderkerk veel goed gaat. Met diezelfde constatering begint ook het programma nu. Er zijn woningen gebouwd, er zijn flinke stappen gezet op weg naar een duurzame en groene gemeente en er wordt meer en meer samengewerkt in de zorg. De ChristenUnie ziet echter ook nog veel uitdagingen, bijvoorbeeld in de te grote kloof tussen arm en rijk. De partij maakt zich verder zorgen of de maatregelen die we nemen voldoende zijn om de klimaatcrisis te stoppen. En ook in Ridderkerk staan mensen meer en meer tegenover in plaats van naast elkaar.

Niet alleen
De top vijf, Robert Kooijman, Erna de Wolff, Tjalke Alkema, Ard Haan en Barbara van der Breggen, staat in de startblokken om zich (opnieuw) in te gaan zetten voor een Ridderkerk, waar het niet gaat om ‘ik’, maar om ‘wij’. Waar mensen met elkaar gaan voor een rechtvaardige samenleving en aandacht is voor wat echt telt. Vandaar ook de keuze voor Samen Recht Doen: “Samen omdat het onderstreept dat niemand het alleen hoe­ft te doen. Maar ook omdat de overheid pas goed functioneert als zij het samen doet met inwoners. Recht omdat ieder mens voor God telt. En omdat we willen strijden tegen onrecht. Doen omdat onze woorden pas inhoud krijgen als we ook in beweging komen. En omdat het nú nodig is om de daad bij het woord te voegen.”

Wie meer wil weten van het verkiezingsprogramma of de standpunten van de ChristenUnie over tal van onderwerpen en kennis wil maken met alle kandidaten, kan terecht op de site van de partij, https://ridderkerk.christenunie.nl/, of de ChristenUnie volgen op Instagram en Facebook.