Er wordt geen verhard pad aangelegd in het getijdengebied

Crezéepolder wordt beter toegankelijk

RIDDERKERK - De Crezéepolder in Ridderkerk wordt beter toegankelijk gemaakt voor mensen die slecht ter been zijn, maar het gebied zal niet volledig geschikt gemaakt worden voor mensen in een rolstoel.

Naar aanleiding van vragen de SGP over de toegankelijkheid heeft het college contact opgenomen met Zuid-Hollands Landschap (ZHL), dat verantwoordelijk is voor het beheer van de Crezéepolder. Er is aandacht gevraagd voor het zware toegangshek en het onverharde pad.

Grastegels verdwijnen
Vanuit de wijk Drievliet wordt de toegang naar de Crezéepolder gemarkeerd door twee hekken: een passeerhek met een grastegelverharding en vervolgens een zogenaamd klaphek. Het college heeft ZHL gevraagd om de grastegels te vervangen door een dichte bestrating. De beheerder hoopt dit in het voorjaar van 2022 uit te kunnen voeren. Eerder is niet mogelijk. In de huidige periode wordt namelijk veel onderhoudswerk aan het groen uitgevoerd en is er geen capaciteit voor andere werkzaamheden. Op verzoek van het college gaat ook bekeken worden of er aanpassingen mogelijk zijn voor het zware klaphek. Als er een oplossing is zal ZHL dit eveneens in het voorjaar uitvoeren.
Het aanwezige hekwerk is na jaren van verval opnieuw aangebracht door ZHL. Het is volgens het ZHL een herstel van een eerder bestaande voorziening.

Getijdengebied
Verdere aanpassingen worden niet doorgevoerd voor bezoekers die op een rolstoel of rollator zijn aangewezen. “Op de website van Zuid Holland Zuid is de route door de Crezéepolder niet aangemerkt als een route die geschikt is voor rolstoel en/of wandelwagen. Aanpassingen zijn zonder een grote financiële investering niet mogelijk, terwijl de Crezéepolder - een getijdengebied – voor mensen met een loopbeperking een risico blijft ten tijde van hoog water. Wij vragen om die reden het ZHL geen ingrijpende aanpassingen door te voeren in het gebied” stelt het college.