Het gebruik van de tubes van Maykop (tekening Kelvin Wilson)

Wereldwijd met tekening van de eerste ‘bierrietjes’

RIDDERKERK - Een tekening van illustrator Kelvin Wilson uit Ridderkerk ging vorige week wereldwijd. Onder meer de nieuwssites van The Washington Post, CNN, The Times en online kranten in Engeland, Europa, Azië en Nieuw-Zeeland plaatsten zijn tekening van het gebruik van de ruim vijfduizend jaar oude tubes van Maykop.

De tekenaar was er zelf ook door verrast. “Ik heb het al op honderden websites gezien en dat was pas na anderhalve dag” aldus Kelvin. Hij maakte de tekening als vriendendienst van de Russische geschiedkundige Viktor Trifonov. “Ik heb 22 jaar geleden in de Kaukasus gewerkt met een team archeologen uit St. Petersburg en Trifonov was de expeditieleider” licht de tekenaar toe. Trifonov was ook een van de trekkers van het onderzoek dat is gedaan naar gouden en zilveren tubes, die in 1897 werden gevonden bij Maykop. Jarenlang is gedacht dat deze dunne buisjes een rol hadden bij begrafenisrituelen en samen een doek moesten dragen. Op basis van het nieuwe onderzoek concluderen de Russische experts dat de ongeveer een meter lange tubes zijn gebruikt als rietjes, waarmee gezamenlijk uit een pot werd gedronken. De onderzoekers onderbouwen deze theorie met oude afbeeldingen uit Mesopotamië en latere vondsten van metalen tubes en onderzochte residuen. Ze veronderstellen dat er een soort van bier mee werd gedronken.

Haastklus
“En dan zouden dit de oudste rietjes ter wereld zijn” stelt Kelvin. De tekening van het gezamenlijke gebruik was een haastklus. “Het ging op z’n Russisch. Ik werd net voor kerst gemaild en het moest voor kerst klaar zijn.”
De tekening werd gemaakt voor het artikel dat Trifonov schreef voor het archeologisch tijdschrift journal Antiquity. Het nieuws over de eerste ‘bierrietjes’ ging daarna de hele wereld over. “Grappig was dat Trifonov een mailtje doorstuurde van een televisieproducent in Amsterdam voor het programma “Atlas” op NTR. Ik heb ze zelf gebeld om een kopie van de prent toe te sturen. Ze waren lacherig verrast: ... en jij zit in Ridderkerk?”