Het orgel van de Sionskerk is het derde Van den Heuvel-orgel voor Ridderkerk

Sionskerk neemt Van den Heuvel-orgel in gebruik

RIDDERKERK - Op vrijdagavond 28 januari (aanvang 20.00uur) wordt het nieuwe kerkorgel in de Sionskerk te Ridderkerk in gebruik genomen. Het orgel zal hierbij bespeeld worden door Peter Eilander. I.v.m. coronamaatregelen is het aantal zitplaatsen beperkt en is de avond uitsluitend toegankelijk voor de plaatselijke gemeente. De avond is wel via de livestream van de kerk (www.hhgridderkerk.nl) te volgen. Zodra het mogelijk is worden er open dagen georganiseerd waarbij bezoekers het orgel kunnen zien, horen en bespelen.

Het orgel in de Sionskerk is het derde orgel dat Van den Heuvel-Orgelbouw in Ridderkerk bouwde. Het orgel van de Singelkerk was het eerste nieuwbouw-orgel (III/P, 32 stemmen) dat Jan L. van den Heuvel in 1972 op 25-jarige leeftijd opleverde. In 1980 volgde een orgel (II/P, 34 stemmen) met een Frans symfonisch karakter in de Bethelkerk.

Enige jaren geleden maakten de plaatselijke organisten en orgelcommissieleden van de Sionskerk hun specifieke wensen aan de orgelbouwers bekend en deze verwerkten die in het fraaie concept dat nu is gerealiseerd. Eind december 2019 kon men in Dordrecht met de bouw van het nieuwe orgel beginnen. Het geheel nieuw ontworpen en gemaakte orgel kreeg 29 stemmen verdeeld over Hoofdwerk, Zwelwerk en Pedaal. De orgelkas werd gemaakt van hoogwaardig zuid Europees eiken.

1722 orgelpijpen
In het voorjaar van 2021 werd begonnen met de voormontage van de orgelonderdelen in de montagehal te Dordrecht en in oktober 2021 begon de montage van het orgel in de kerk. In het orgel bevinden zich 1.722 sprekende orgelpijpen uit diverse legeringen van tin/lood en van hout. De 101 frontpijpen die vanuit de kerk te zien zijn werden gemaakt uit een legering van 80% tin. De labia werden met bladgoud beplakt. Alle maatvoeringen en verdere specificaties van de gemaakte pijpen werden door de orgelbouwers berekend en afgestemd op de akoestische gegevens van de nieuwe kerkzaal. De pijpenmakers vervaardigden ze volgens deze unieke specificaties. Alle pijpen werden aansluitend door Martijn van der Horst van Van den Heuvel geïntoneerd. De klank van het orgel is gebaseerd op de Hollandse traditie en is in de eerste plaats bedoeld voor de begeleiding van de gemeentezang. De allerbeste materialen en constructies werden toegepast. Alle onderdelen zijn op ambachtelijke wijze gemaakt. Het orgel heeft een traditionele mechanische tractuur en de gebruikelijke koppelingen.

Dispositie van het derde Van den Heuvel-orgel  in Ridderkerk

27. Open fluit 8’
28. Gedekt 8’
29. Bazuin 16’