O.L.I.V.I.O. in 1922

“O.L.I.V.I.O.” “Onze Leuze Is Voorwaarts In Overwinning”

In september 1920 maakten Janus Sparreboom en Dirk de Koning, plannen voor het oprichten van een voetbalvereniging. Zij deden niet tevergeefs een beroep op Gijs Bouthoorn. En op 7 okt. 1920, werd in het schaftlokaal van Boele en Pot geboren de Bolnessche Voetbalvereniging: O.L.I.V.I.O.

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

Bouthoorn wist ook nog een veld te huren aan de Boezemkade voor f 100,- per jaar. Het was een weiland met drie greppels van Krijn Pas. De eerste wedstrijd van Olivio was tegen Hercules 2 (nu RVVH) en werd gewonnen. Aanvankelijk werd er op zondag niet gevoetbald, maar in het seizoen 1922-1923 kwam men daarop terug, wat de nodige keren een proces-verbaal opleverde. Het gevolg was dat Olivio op zondag alleen voor donateurs speelde. Op elk toegangsbewijs werd gedrukt “Bewijs van Donateur”. Daarna was het met verbaliseren afgelopen.
Bovenstaande foto dateert uit 1922 en voor zover bekend, wil ik u graag de namen noemen, staande: D. v.d. Ben - de scheidsrechter; A. den Besten - J. Schalk - 2 onbekende personen -M. Bode - en nog een onbekende - zittend: P.C. van Beek - T. Winkelhof - K. den Besten -C. v. d. Berg - en P. Hollemans.

Na verloop van tijd, moest men gaan uitkijken naar een ander veld, dat werd gevonden aan de Donckselaan. Woningbouw betekende opnieuw verhuizen en wel naar de Kievitsweg, naar een weilandterrein van G. Groenenboom. Buiten de wedstrijden werd de “wai” gebruikt door paarden, schapen en koeien. U begrijpt, er werd wel eens uitgegleden en geuren van een bepaald aroma waren ook niet vreemd. Maar op 9 mei 1925 werd het terrein bij de watertoren in Slikkerveer geopend, met de wedstrijd Olivio 1 - Hercules 1, uitslag 3-1.
De eerste internationale wedstrijd werd tegen een combinatie van Antwerpen gespeeld in het stadion van Deurne. Dankzij de aanvallende spil, Jan Lodder Dzn, die 9 doelpunten voor zijn rekening nam, werd gewonnen met.... 5-13!! In 1937 werd zelfs een trainer aangetrokken, kosten per avond f 7,50! Maar daarvoor kwam dan ook Bas Paauwe van Feijenoord.

Fusie
De Slikkerveersche Voetbal Vereeniging, kortweg “S.V.V.” werd 7 aug. 1926 opgericht in de bovenzaal van Dirk Lodder in Slikkerveer. In 1928 trad men toe tot de Rotterdamsche Voetbal Bond. Alleen de naam “S.V.V.” kon niet worden gehandhaafd en men koos voor de naam “Slikkerveer”. Al in 1931 kon het kampioenschap worden gevierd. Tussen de velden van “Olivio” en “Slikkerveer” lag een greppel. In aug. 1941 werd, mede door de onderlinge vriendschap en niet minder door de bemoeienissen van dhr. Ir. W. G. Diepeveen, besloten een fusie aan te gaan. De naam werd overgenomen van “Slikkerveer” en de clubkleuren van “Olivio”. In 1943 werd het 1e elftal weer kampioen. Een sprong vooruit was het in gebruik nemen van twee terreinen bij de watertoren op 17 aug. 1946, die in 1953 overspoeld werden ten gevolge van de watersnood. Daarna volgde een periode van promotie (naar de 2e klasse KNVB en de hoogste amateurklasse) maar ook degradatie. In 1962 werd het gem. sportpark aan de Kastanjelaan geopend door de Burgemeester van der Hoeven.
In de jaren ‘70 kende “Slikkerveer” diverse dieptepunten en het betaalde voetbal ging ook een woordje meespreken. Maar, echte clubliefde bleef. In diezelfde tijd begon men aan een bouwteam en een bouwfonds. Dat resulteerde in een fantastische accommodatie, die op 3 nov. 1978 officieel door oud-voorzitter Arie de Bruin werd geopend.

Dit artikel komt uit het archief van de Stichting Oud Ridderkerk, werd geschreven in 1982 en is in verband met de lengte aangepast.