De ontsluitingspijlen van 'De Stationstuinen' stellen Ridderkerk niet gerust

‘Geen ontsluiting’ voor Stationstuinen

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk wil geen negatieve gevolgen van het project De Stationstuinen in Barendrecht. Het gemeentebestuur wil niet dat de verkeersafwikkeling van dit nieuwbouwplan via Rijsoord gaat plaatsvinden. Ook wil de gemeente niet dat de woningbouw negatieve effecten heeft op de potentie van Dutch Fresh Port: “Woningbouw kan gevolgen hebben voor het functioneren van het DFP-cluster en de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied.”

Dit blijkt uit de reactie van het Ridderkerkse college op de ‘Notitie Reikwijdte en Detailniveau De Stationstuinen’. Het nieuwbouwplan van Barendrecht voorziet in ca. 3500 woningen op bedrijfsterrein Dierenstein. Ridderkerk wil niet dat deze ontwikkeling een belemmering wordt voor het Ridderkerkse bedrijventerrein Verenambacht. Daarbij wordt gesteld dat de verkeersafwikkeling alleen via Barendrecht naar de rijkswegen mag leiden.
Onbespreekbaar voor Ridderkerk is dat ten behoeve van De Stationstuinen een derde ontsluiting mogelijk wordt gemaakt via ‘De Boomgaard’ naar Nieuw Reijerwaard. “Elke implicatie van een dergelijke ontsluiting zijn wij graag verwijderd” reageert het college. Het gemeentebestuur ziet ook geen andere mogelijkheden om De Stationtuinen met een nieuwe weg op Ridderkerks grondgebied te helpen. In de Barendrechtse notitie staat een tekening met rode en groene pijlen, die de suggestie geven dat er in de richting van Ridderkerk wel oplossingen zijn.
Het college stelt vast dat er in de huidige opzet niets te lezen is over de effecten voor de gemeente Ridderkerk. Op sommige kaartjes ontbreekt zelfs de gemeentegrens.