Impressie van de toekomstige IJsselmondse Knoop

Nieuw Reijerwaard voorbij 40%

RIDDERKERK - Het bedrijfsterrein Nieuw Reijerwaard (96ha) is al bijna voor de helft verkocht. De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) heeft bij de gemeente Ridderkerk het verzoek gedaan om nu al aanvragen voor omgevingsvergunningen “boven de 40%” in behandeling te nemen.

In het inpassingsplan voor Nieuw Reijerwaard is vastgelegd dat niet meer dan 40 procent van het bedrijfsterrein in gebruik mag zijn in de bestaande verkeersituatie. Pas na de aanpak van de IJsselmondse Knoop mogen er bedrijven op meer hectares operationeel zijn. Met de reconstructie van het verkeersknooppunt bij Nieuw Reijerwaard en de A15 is vorig jaar gestart. Alles is erop gericht om voor 1 januari 2023 klaar te zijn. Het vracht- en autoverkeer kan dan van de nieuwe ontsluiting gebruik maken. Alleen fietsers zullen langer moeten omrijden omdat de onderdoorgangen pas later gereed zijn.
Verschillende bedrijven hopen nog dit jaar gaan bouwen om direct bij of zo kort mogelijk na de opening van de vernieuwde IJsselmondse Knoop op Nieuw Reijerwaard operationeel te kunnen zijn. Het Ridderkerkse college heeft welwillend op het verzoek van de GRNR gereageerd.