Zaagwerk op de Rijksstraatweg
Zaagwerk op de Rijksstraatweg Dennis van Wingerden

Brandweervrijwilligers weekend weinig thuis

RIDDERKERK - Afgelopen weekend gaat voor de brandweervrijwilligers de boeken in als ‘extreem druk en weinig thuis’. In de loop van vorige week werden diverse stormen aangekondigd voor het weekend. Woensdag stak de wind al op en kwam ‘s avonds de eerste stormschademelding binnen.

Voor vrijdag werd de historisch zware storm Eunice voorspelt. Met in het achterhoofd dat het voorspellingen zijn bereidde iedereen zich toch meer voor op een onrustige dag dan anders. De eerste melding kwam voor de brandweer rond één uur in de middag. In Drievliet stond een raam open wat gevaar op kon leveren. De bewoners kwamen echter al snel thuis. Rond kwart voor drie werd uitgerukt voor losliggende bouwmaterialen bij de Ridderhof. Dit loste de eigenaar zelf op.
Vanaf dat moment kwamen steeds meer berichten binnen dat de storm begon aan te trekken. Medewerkers van bedrijven werden eerder naar huis gestuurd en ook het Ridderkerkse winkelcentrum sloot eerder haar deuren.

Om half vijf vertrokken beide tankautospuiten bemand met vrijwilligers uit de brandweerkazerne. Ze zouden elkaar pas halverwege de avond weer treffen voor een korte etenspauze. De meldingen kwamen nu snel achter elkaar binnen. Bomen over wegen, bomen tegen woningen, onderdelen van gebouwen welke naar beneden kwamen. Rond elf uur keerde het laatste voertuig terug in de kazerne en stond de teller sinds één uur ‘s middags op 23 meldingen. Ook het haakarmvoertuig met een kraan uit de eigen kazerne werd meermalen ingezet. Vanuit Rotterdam assisteerde de autoladder.
Eigenlijk niet verwacht maar wel erg prettig was het feit dat de piepers de hele nacht zwegen. Zaterdagochtend om acht uur kwam de volgende melding pas binnen. Het zou weer een drukke dag worden waarbij beide wagens op pad gingen. Zowel in de eigen gemeente als ter ondersteuning in Rotterdam. Ook de ‘normale’ meldingen gingen namelijk door zoals het herbezetten. Tijdens deze herbezettingen werden ook weer meldingen waaronder een stormschade afgehandeld. In Ridderkerk werd uitgerukt voor losse dakpannen en andere onderdelen en gevaarlijke bomen. ‘s Avonds rond negen uur werd ook nog een schoorsteenbrand geblust aan de Nassaustraat. Zaterdag werd in totaal 13 keer uitgerukt.

Na weer een meldingloze nacht en een rustige dag gingen om half vijf op zondagmiddag de piepers weer. Jawel, een stormschade. Vanaf dat moment werd tot aan het einde van de avond weer zesmaal uitgerukt. Door de hevige regenval kwamen nu ook diverse wateroverlastmeldingen binnen. Maandag hield de wind ook nog aan. Dit resulteerde maandagmiddag om kwart vier in de 43e melding sinds vrijdagmiddag één uur. Een boom versperde de Verbindingsweg volledig. Inmiddels wisten de brandweerlieden goed met dit bijltje te hakken dus was de weg snel weer vrij.