De nieuwe wieken van de molen worden geel

Rijsoordse molen krijgt kleuren terug

RIDDERKERK - Het 200-jarig bestaan van de Rijsoordse molen kan naar verwachting gevierd worden met draaiende wieken. Het bestuur van Stichting De Rijsoordse Molen heeft een roedenmaker opdracht gegeven voor het maken van nieuwe wieken. Er wordt op gerekend dat deze in augustus klaar zullen zijn.

“Dat maakt dat we voor de jaarlijkse monumentendag in september een draaiende molen kunnen hebben. Het kan dan een extra feestelijke dag voor ons worden” blikt stichtingsvoorzitter Louis van Wijhe vooruit. De financiering voor de vervanging van de vorig jaar afgekeurde wieken is inmiddels rond. Dankzij subsidies en giften van onder meer de provincie Zuid-Holland, gemeente Ridderkerk, Molenfonds, Rabobank, Rotaryclub Ridderkerk de Waal, Lionsclub Zwijndrecht en het fonds Fonobori kon het financiële gat gedicht worden. “Ook hebben we van bedrijven en particulieren giften gekregen. Met het geld dat inmiddels binnen is en de toezeggingen die zijn gedaan hebben het budget rond” aldus de voorzitter. De molen aan de Waalweg werd vorig jaar juli stilgezet nadat bij een inspectie inwendige scheuren in de lassen van de wieken werden ontdekt en ook de wiekenas danig was aangetast. De molenstichting had toen net een ingrijpende restauratie van de molenromp achter de rug. “We hebben nu weer een nieuw probleem. Bij de recente stormen is gebleken dat de gevel nog niet helemaal waterdicht is. Dat zwakke punt moeten we ook nog gaan oplossen. Dat gaan we ook wel verhelpen” stelt Van Wijhe optimistisch. Met de nieuwe wieken zal de molen weer de oude uitstraling krijgen. Het wiekenkruis wordt lichtgeel geverfd. De staart van de molen heeft die kleur al en nu krijgen ook de wieken de kleur die de molen eind jaren vijftig had. Op schilderijen van kunstenaars die Rijsoord in het verleden bezochten zijn de wieken ook vaak geel gekleurd.