Wandelen op water ging de twijfelende Petrus niet goed af

Nieuw oratorium laat Petrus zien als gelovig mens

RIDDERKERK - Het Ridderkerks interkerkelijk koor Salem komt dit jaar met een nieuw oratorium. Met het Petrusoratorium “Voorman aan de leiband” brengt het koor opnieuw een eigen productie met tekst van ds. Martin de Geus en muziek van dirigent Dirk Zwart.

Het is het vijfde oratorium van de hand van dit duo. Na de koorwerken met de verhalen van Abraham, Daniël, Ezechiël en Jona is dit de eerste keer dat voor een verhaal uit het Nieuwe Testament is gekozen. Verantwoordelijk voor die keuze is tekstdichter Martin de Geus. Bij zijn eigen afscheid als gemeentepredikant troostte het hem dat de Heer nu juist een brokkenpiloot als Petrus uitkoos als de eerste leider van zijn volgelingen. Dat gegeven relativeert het belang van alle geestelijke leiderschap: op zijn best is geestelijk leiderschap dienst aan de enige echte Leider van de kerk. Dus ons menselijke leiderschap staat in dienst van Christus’ leiderschap, hij is de Heer van de kerk.

Strijkorkest
Het Petrusoratorium wordt muzikaal rijker dan de voorgaande oratoria. Dirigent en componist Dirk Zwart schreef er dit keer ook partijen bij voor een strijkorkest. Speciaal voor de uitvoering wordt een gelegenheidsorkest gevormd. Verder is de muziek geschreven voor orgel, piano, fluit en hobo. Solozangpartijen zijn er voor een tenor, “de Petrus” in het oratorium. Ook de vrouw van Petrus en zijn schoonmoeder worden zingend ten tonele gevoerd.
 “Ik wil Petrus graag als een gewoon mens laten zien’, stelt de Geus, “iemand die meer dan eens neus stootte, de ene keer te driest op zijn doel afging, om een andere keer weer zoveel te schipperen dat zijn collega-apostel hem een keer voor hypocriet uitmaakte. In dat opzicht is het eigenlijk heel verbazend dat Jezus juist in hem de rots zag voor de fundering van de kerk. Er waren andere discipelen die een stuk evenwichtiger en wijzer waren dan hij. Maar eenmaal aangesteld groeit hij in zijn rol en zegent God zijn werk veelvoudig”.

Gastleden
Net als bij de voorgaande oratoriumwerken zal Salem versterkt worden met gastleden. Zij kunnen als niet-lid van het koor meedoen aan de repetities en de première. Hiervoor hebben zich op dit moment vijftien mensen aangemeld, waaronder zangliefhebbers uit Den Haag, Sleeuwijk en zelfs Eindhoven. “Om het gewenste volume te hebben moeten er nog wel vijftien gastleden bij komen” zegt Joke Bok, voorzitter van Salem. Het koor kan zelf vandaag de dag 35 leden op de been brengen. De eerste uitvoering van “Voorman aan de leiband” staat op de kalender voor zaterdag 1 oktober 2022. Dit is 2 jaar later dan de bedoeling was. Dominee de Geus wilde dit oratorium als afscheidscadeau aanbieden aan zijn gemeente De Levensbron. Corona gooide helaas roet in het eten. De Levensbron heeft dit cadeau dus nog “te goed” van hun dominee, die inmiddels alweer 2 jaar met emeritaat is. Dominee De Geus is ruim twintig jaar voorganger van de protestantse gemeente ‘de Levensbron’ geweest.
De repetities van Salem zijn op de maandavond in de Goede Herder kerk. We starten met het instuderen van het Petrus oratorium op maandag 7 maart om 20.00 uur in de Goede Herder kerk aan de Seringenstraat 1 in Ridderkerk. Gastleden kunnen zich nog aanmelden. Deelname aan het oratorium kost € 50,00 Voor meer informatie en aanmelding bij de voorzitter van het koor: jokebok@planet.nl.