‘Dillenburgplein is de plek waar je moet zitten’

Als geboren Slikkerveerse heeft Cindy Lodder iets met het Dillenburgplein. Haar ouders hadden er jarenlang een bloemenwinkel. Toen ze zelf haar cadeauwinkeltje begon was dat met de hoop dat er mooie plek zou vrijkomen op het winkelplein van Slikkerveer.

In afwachting hiervan begon Cindy met Kado&zo Ridderkerk aan de Prinses Margrietstraat. Eind 2019 kwam de kans om naar het Dillenburgplein te verhuizen. De voormalige bloemenkiosk kwam vrij en Cindy Lodder twijfelde geen moment. “Iedereen uit Slikkerveer winkelt op het Dillenburgplein. Dat is dus echt de plek waar je moet zitten. Bovendien weten steeds meer mensen uit andere delen van Ridderkerk het Dillenburgplein te vinden” klinkt het enthousiast.
De afgelopen twee jaar hebben voor Kado&zo niet gebracht wat zo wat gehoopt. Net zoals veel andere winkels was de kadokiosk door de coronaregels vaker gesloten dan open. “Ik heb hier nog een volwaardig jaar kunnen draaien. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we nu een mooie periode tegemoet gaan” blikt Cindy vooruit.

Voor elke prijs

Kado&zo biedt veel leuke dingen voor het interieur, die men zichzelf of aan een ander cadeau kan doen. “Voor elke prijs is er wel iets te vinden” aldus de onderneemster over haar aanbod. Bij haar verzameling klokken, lampen, vazen, kruiken, blikken en (vintage) glaswerk past vooral de omschrijving “stoer en sober”, waarmee wordt aangesloten bij de huidige trend voor een sfeervolle en landelijke inrichting. In de winkel te vinden zijn ook oude Nederlandse munten op groot formaat, geurkaarsen en geurbuideltjes. Succesvolle items van de laatste maanden zijn onder andere wanddoeken met een stilleven en spatschermen voor in de keuken met een leuke afbeelding. “Ik ben altijd op jacht om leuke dingen in mijn winkel te kunnen hebben” zegt Cindy.
Kado&zo Ridderkerk (Dillenburgplein 50) is geopend op dinsdag t/m zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Facebook: kadoenzoridderkerk.

Geschiedenis in het kort

• De eerste cadeauwinkel van het Dillenburgplein werd zestig jaar geleden geopend met “De Huifkar”. Het was een winkel van de dames Bezemer-Stam en Lodder-Struyk. Het assortiment bestond uit kunstnijverheid en veel praktische dingen voor in huis, waaronder bloempotten, aardewerk, schemerlampen, schaaltjes en gevlochten broodmandjes. Onderscheidend in die tijd waren ze ook met serviesgoed met onder meer porselein van Royal Albert en Zweeds bestek.
  • Op de plek van “De Huifkar” werd in 1982 een bloemenwinkel geopend door het echtpaar Lodder. Daarvoor stonden ze al als ambulante bloemisten regelmatig op het plein. De winkel kreeg de naam Bloemenhuis “Dillenburgplein”. In de bloeiperiode waren er ook twee filialen in Hendrik Ido Ambacht onder de namen Bloemenhuis “de Reeweg” en Bloemenhuis “Krommeweg”.
  • In 2002 verhuisde Bloemenhuis “Dillenburgplein” naar de kiosk aan het Dillenburgplein 50. De bloemenverkoop werd daarna vanaf 2012 door andere bloemisten voortgezet onder de namen Bonne Fleur en Bloemen Extra Large.
  • Eind 2019 maakte Cindy Lodder de cirkel rond met Kado&zo Ridderkerk. Ze staat nu op de plek waar voorheen haar ouders werkten