Slopen en bouwen bij ‘t Ronde Sant

RIDDERKERK - Zorgorganisatie Aafje en woningstichting Wooncompas hebben plannen gemaakt voor de herontwikkeling van ’t Ronde Sant in Ridderkerk. Het zorggebouw aan de Hugo de Groothof voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom wordt ingezet op sloop en vervangende nieuwbouw.

Het aantal zorgwoningen kan hiermee groeien van 106 naar 120. Daarnaast wil Wooncompas een gebouw van tien bouwlagen realiseren met 60 sociale huurappartementen. De kinderopvang van Mundo-Plesant krijgt een plek in dit vernieuwingsplan.

Positief
Het college heeft positief op dit plan gereageerd en is in principe akkoord gegaan met deze ontwikkeling. “Het bestaande gebouw voldoet voor Aafje niet maar aan de wettelijke eisen, om cliënten die zorg nodig hebben te kunnen blijven huisvesten. Ook de toenemende vraag naar zorg vraagt om een uitbreiding van het aantal wooneenheden, getuige het al aanwezige tijdelijk vergunde gebouw aan de Hugo de Grootlaan” stelt het college in een raadsinformatiebrief. Ook het plan van Wooncompas voor de bouw van appartementen voor een- en tweepersoonshuishoudens kan op bijval van het college rekenen.

Intentieovereenkomst
Met beide partijen heeft het gemeentebestuur inmiddels een intentieoverkomst gesloten. Hiermee zijn afspraken gemaakt over het vervolgproces en de verrekening van kosten. Voor realisatie van dit plan moet een ruimtelijke procedure doorlopen worden omdat deze ontwikkeling niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Voor deze stap wordt gezet zal een bijeenkomst plaatsvinden met omwonenden en belanghebbenden.