Het Van den Heuvel-orgel van de Sionskerk

Workshop in Sionskerk met vijf organisten

RIDDERKERK - Zaterdag 19 maart is in de Sionskerk in Ridderkerk een studiemiddag, die georganiseerd wordt door de Koninklijke Vereniging van Organisten en Kerkmusici (KVOK) in de Sionskerk. De Dordtse orgelmaker Van den Heuvel plaatste onlangs een nieuw orgel in deze kerk. Het is het derde Van den Heuvelkerk in Ridderkerk.

Rien Donkersloot verzorgt deze middag een workshop rond de orgelmuziek van J. Rheinberger (1839-1901). Vier organisten t.w. Leo Mauritz, Anton den Boer, Arie de Korte en Martijn Borsje, doen aan deze workshop mee. Het programma wordt afgesloten door Rien Donkersloot met een improvisatie op het zeer fraai klinkende instrument.
De workshop wordt voorafgegaan door een uiteenzetting m.b.t. het nieuwe orgel door de orgelmaker Van den Heuvel. De hoofdorganist van de kerk, Arjan Gorseman, geeft een korte impressie van het instrument.
Op de website van de orgelmaker valt te lezen: Het orgel is geheel nieuw ontworpen en telt 29 stemmen, verdeeld over hoofdwerk, zwelwerk en pedaal. De klank van het orgel is gebaseerd op de Hollandse traditie.
De middag in de kerk aan de Baden Powellstraat begint om 14.00 uur en de toegang is gratis. Aanmelden vooraf is niet nodig. Wel wordt u gevraagd zo veel mogelijk rekening met elkaar te houden.