Het Essenlaantje van het Oosterpark

Vragen voor lijsttrekkers

De Combinatie en RTV Ridderkerk hebben in samenspraak 25 vragen/stellingen opgesteld voor de lijstrekkers van de partijen die in Ridderkerk meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.  Een deel van de vragen en antwoorden is deze week gepubliceerd in De Combinatie. De overige vragen zijn online te vinden op de site van RTV Ridderkerk: www.rtvridderkerk.nl

Het Essenlaantje moet behouden blijven. De plannen voor het Oosterpark moeten op dit punt worden aangepast.

Partij 18PLUS

Als het bij het definitieve ontwerp van de nieuwe honkbalvelden voor de Ridderkerk Rowdies mogelijk blijkt dat het Essenlaantje behouden kan blijven, dan heeft dat de absolute voorkeur. Als dat niet kan dan gaat een klein deel van het Essenlaantje verloren. De gekapte bomen moeten elders in het Oosterpark gecompenseerd worden.

PvdA-GroenLinks

Het Essenlaantje is een van de mooiste fietspaden van Ridderkerk. PvdA-GroenLinks Ridderkerk wil dit daarom graag behouden. Met een paar gerichte aanpassingen in het plan is het mogelijk om de nieuwe accommodatie van de Rowdies te realiseren en het Essenlaantje intact te laten.

SGP

Met de SGP kiest u voor een verbetering van de groene gebieden die Ridderkerk rijk is. In de huidige plannen blijft het Essenlaantje bestaan. De paar bomen die verdwijnen, worden met de geplande herplanting van bomen in het Oosterpark ruimschoots gecompenseerd.

Echt voor Ridderkerk

Indien mogelijk ja. Wij zijn voor het behoud van het Essenlaantje met zijn mooie oude bomen. De eerlijkheid gebied eraan toe te voegen, dat de Gemeenteraad anders besloten heeft. Dus als het nog niet te laat is, ja dan graag.

CDA

Het Essenlaantje blijft ook in de gewijzigde plannen voor het Oosterpark bestaan. Het laantje wordt alleen aan het eind ingekort. Bij Rijkswaterstaat loopt nog een verzoek om de geluidswal meer richting de rijksweg te plaatsen, waardoor er meer ruimte in het park ontstaat. Ook voor het Essenlaantje.

Leefbaar Ridderkerk

De plannen van het Oosterpark zijn geldverslindend. Er worden miljoenen geïnvesteerd in onderdelen die wat ons betreft niet in het Oosterpark thuishoren. Dit plan moet opnieuw tegen het licht gehouden worden.

Christen Unie

Het Essenlaantje is gewoon onderdeel van het toekomstbestendig inrichten van het Oosterpark. Voor de uitbreiding van de Rowdies moeten 12 bomen worden gekapt, de overige 43 blijven staan. Het is dus helemaal niet zo dat het Essenlaantje verdwijnt. Wel wordt het straks een wandelpad in plaats van een fietspad.

VVD

De VVD Ridderkerk is voor het behoud van het Essenlaantje en zet zich ervoor in om dit door aanpassing van de ligging van de nieuwe velden voor de Ridderkerk Rowdies mogelijk te maken.

BURGER OP 1

Ja zeker. Het Essenlaantje is een prachtig stukje van een veel langere fietsroute door het Oosterpark waarvan veel gebruik wordt gemaakt. De velden voor de Rowdies kunnen gemakkelijk opschuiven of er kan nog eens naar andere locaties gekeken worden. Als zij promoveren is de bereikbaarheid hier niet goed en de parkeergelegenheid zeker niet.