De aankomst van de bussen bij sporthal De Wissel

Oekraïense vluchtelingen aangekomen in De Wissel

RIDDERKERK - Zondagavond 13 maart is een groep vluchtelingen uit Oekraïne aangekomen in Ridderkerk. Ze zijn ondergebracht in sporthal De Wissel. De bijna honderdvijftig vrouwen en kinderen zijn met bussen van de Oekraïens-Poolse grens naar Ridderkerk gebracht.

De sporthal is ingericht als noodopvang. De bedoeling is dat de vluchtelingen na een kortdurend verblijf worden overgebracht naar opvanglocaties waar zij langer kunnen verblijven. De gemeente onderzoekt verschillende locaties - ook aangedragen door inwoners en bedrijven - op praktische haalbaarheid.

“De vluchtelingenstroom uit Oekraïne is erg groot. Het is mooi om te zien hoe in Ridderkerk de handen ineen worden geslagen om vluchtelingen uit Oekraïne de komende tijd een veilig onderdak te kunnen bieden” zegt burgemeester Anny Attema.

De Wissel is onder verantwoordelijkheid van de gemeente ingericht als noodopvang. Daarbij krijgt de gemeente ondersteuning van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, de politie, het Rode Kruis, het Leger des Heils, Stichting Facet Ridderkerk en Sport Service Ridderkerk (de beheerder van de hal). Ook de Ridderkerkse brandweervrijwilligers hielpen bij het inrichten van de sporthal.

Voor particulieren die hun huis willen openstellen voor het opvangen van vluchtelingen heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond een speciaal telefoonnummer geopend: 088-877 9003. Ook kan een formulier op de website www.rijnmondveilig.nl worden ingevuld.