Vragen aan lijsstrekkers

De Combinatie en RTV Ridderkerk hebben in samenspraak 25 vragen/stellingen opgesteld voor de lijstrekkers van de partijen die in Ridderkerk meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.  Een deel van de vragen en antwoorden is deze week gepubliceerd in De Combinatie. De overige vragen zijn online te vinden op de site van RTV Ridderkerk: www.rtvridderkerk.nl

De voormalige huishoudschool behouden met maatschappelijke functies, ombouwen voor woningen of slopen ten behoeve van een nieuw appartementengebouw?

Partij 18PLUS
Partij 18PLUS wil hetgeen wat Ridderkerk aan karakteristieke en monumentale panden of gebieden heeft behouden en onderhouden. Ook de voormalige huishoudschool is het behouden waard en kan gerenoveerd worden tot een gebouw met maatschappelijke functies en woningen.

PvdA-GroenLinks
PvdA-GroenLinks Ridderkerk vindt een investering van € 9 miljoen te veel geld. We hebben daarom het voorstel gedaan om het karakteristieke deel van de Huishoudschool op te knappen voor gebruik door maatschappelijke organisaties. En daarnaast woningen te bouwen op het grote perceel. Het voorstel is aangenomen en wij verwachten dat het daardoor goedkoper wordt.

SGP
Met de SGP kiest u er voor de huishoudschool te behouden met een combinatie van maatschappelijke functies en wonen mits dat financieel haalbaar is. Als het niet financieel haalbaar blijkt is dit een mooie locatie voor nieuwbouw van woningen waarbij ook maatschappelijke functies ingepast zouden kunnen worden.

Echt voor Ridderkerk
Wij hebben er geen geheim van gemaakt, dat wij voor sloop zijn en er woningen ervoor in de plaats te zetten. Uiteraard denken wij graag mee als een combinatie van maatschappelijke functies èn woningbouw tot de mogelijkheden behoren.

CDA
Het CDA Ridderkerk wil de Huishoudschool behouden. We zijn voor het ombouwen van de Huishoudschool, zodat er ruimtes ontstaan voor maatschappelijke organisaties en/of woningen, indien dit financieel haalbaar is. Hiermee willen we de cultuurhistorische waarde van de Huishoudschool bewaren.

Leefbaar Ridderkerk
Slopen is de enige optie. Ombouwen of renoveren kost miljoenen. Dit gaat ten koste van het aantal woningen en de prijs per woning. Bovendien worden door deze optie de huurprijzen zo hoog dat sociale woningbouw niet meer mogelijk wordt. Kortom, kies voor duurzame nieuwbouw en maak dit project betaalbaar.

Christen Unie
De huishoudschool heeft cultuurhistorische en maatschappelijke waarde. Behouden van dit monument is belangrijk. Een maatschappelijke invulling lijkt op dit moment financieel het meest haalbaar, al willen we ook nog onderzoek naar het toevoegen van een aantal woningen. Daarbij blijven we wel kritisch naar de kosten kijken.

VVD
VVD Ridderkerk kiest voor wonen. Daarom zijn wij voor het slopen van de voormalige huishoudschool. Op deze plaats willen wij starters- en seniorenwoningen laten bouwen en op de begane grond zorgen voor ruimtes voor maatschappelijke organisaties en startups.

BURGER OP 1
We hebben in 2020 nog met velen aangegeven dit pand te behouden, dus slopen is voor ons geen optie! Laat daar deels instanties met een maatschappelijke functie zitten die er nu al zijn, zet de bibliotheek er bij en kijk voor een bedrijven hub voor startende ondernemers.