Henk van Steeg en Tom Herlaar. Beeld: EO/Alva bedrijfsfotografie

Radioprogramma ‘Open Huis’ bij Riederborgh

Het EO-radioprogramma ‘Open Huis’ staat deze week geheel in het teken van de zorg. Tijdens de ‘Ontdekdezorg week’ reizen Henk van Steeg en Tom Herlaar met een mobiele studio naar zorg- en welzijnsinstellingen door heel Nederland. Op donderdag 17 maart zendt ‘Open Huis’ uit met verhalen vanuit Riederborgh in Ridderkerk.

Dit jaar is het voor het eerst in twee jaar voor ‘Open Huis’ weer mogelijk om de zorglocaties te bezoeken en van daaruit uit te zenden. Want na de berichten over volle ic’s en corona is het nu ook weer tijd om te horen wat er nog meer gebeurt.

Met kleine dingen een groot verschil maken
Over het ‘waarom’ van de themaweek zegt presentator Henk van Steeg: “Mensen kunnen met schijnbaar kleine dingen een heel groot verschil maken, zeker ook in de zorg. Dat zie ik ook in mijn eigen leven. Bij de geboorte van mijn zoon werden mijn vrouw en ik ook ondersteund door iemand die daar co-schappen liep. De bevalling verliep moeizaam en ons zoontje moest in alle haast voor onderzoek naar een andere afdeling. Alle artsen en verpleegkundigen gingen mee. Ik mocht ook mee, maar mijn vrouw moest alleen achterblijven na een heftige ervaring. Toen bleef de co-assistent bij haar en dat bleek achteraf zo waardevol te zijn, ook al lijkt het iets kleins. En naar zulke verhalen zijn we op zoek; vrijwel iedereen heeft uiteindelijk een zorgverhaal te vertellen.” Daarom haken we met ‘Open Huis’ graag weer aan bij de ‘Ontdekdezorg week’.”

Levensboek voor dementerende ouderen
Op donderdag is het EO-programma bij Riederborgh in Ridderkerk. Henk spreekt daar met Miranda. Zij vertelt over een speciaal levensboek dat ze met dementerende ouderen maken. Hierin kunnen de ouderen terugzien en lezen hoe hun leven er uit zag. Dat geeft rust op momenten dat ze in paniek raken. Ook spreekt Henk met Mariska die op de afdeling somatiek werkt. Ze maakte zelf de switch naar de zorg op latere leeftijd. Waarom heeft zij die keuze gemaakt?

Open Huis in de Zorg, van 14 t/m 19 maart, dagelijks tussen 14.00 en 16.00 uur op NPO Radio 5