Marcel Tholenaars en Piet de Lely bij de minitentoonstelling

Na 60 actieve jaren erelid van Witroka

RIDDERKERK - Afgelopen zaterdag werd de vogelbeurs van Witroka onderbroken voor een officieel moment: de benoeming van een erelid van de Ridderkerkse vogelvereniging. De 87-jarige Piet de Lely werd er volledig door verrast.

“Waardering voor alle jaren dat hij al bij Witroka actief was en we hopen hem nog vele jaren bij ons te zien” aldus secretaris Marcel Tholenaar. Tot verrassing van Piet was het bestuur het archief ingedoken voor de inrichting van een minitentoonstelling met knipsels, foto’s en tentoonstellingslijsten uit de oude doos.
De Lely werd op 1 december 1962 lid van Witroka in de Electrokantine van Smit Slikkerveer. In die ruimte naast de Electrozaal deed Piet ook mee aan zijn eerste tentoonstellingen. Hij deed mee met kleurkanaries met zilverbruin en zilveragaat. Bij de vereniging werd hij echter vooral bekend met zijn kleurrijke amadines.

De club was Piet van dienst met het ophalen van de contributies. Hij zat ook in het bouwfonds voor de bouw van het clubgebouw. Hij behoorde ook tot de tien leden die elk met duizend euro garant stonden voor de lening voor de financiering van het gebouw. Piet hielp in de jaren erna met de klussen in het clubgebouw, was vele jaren vrijwilliger achter de bar, verzorgde het eten tijdens de tentoonstellingen en stond in de bediening tijdens feestavonden.
Met het kweken van vogels stopte Piet enkele jaren geleden. Tholenaars: “Piet is zestig jaar lid, maar sinds hij stopte geen lid meer van de bond. We konden dus geen jubileumspeld aanvragen en ook niet een speld van verdiensten, die hij zeker zou hebben gekregen. Wat kunnen we dan nog wel doen? Erelid maken van Witroka!”